Z życia szkoły

Katalog praw człowieka (dziecka) to osiągnięcie demokratycznej myśli europejskiej. Wiedzę na ten temat przekazują dziecku osoby odpowiedzialne za jego wychowanie – rodzice i nauczyciele.

Świadomość własnych praw ma bardzo duże znaczenie dla społecznego rozwoju dziecka. Dziecko korzystając z własnych przywilejów i możliwości uczy się przestrzegać praw innych ludzi i radzić sobie w sytuacji naruszania własnych praw. Jednocześnie rozumie swoje obowiązki, ograniczenia i konieczności.

       Zagadnienia związane z prawami człowieka (dziecka) zawiera ścieżka europejska realizowana w naszej szkole, tj. w Gimnazjum Specjalnym przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Żyrardowie, przez nauczycieli wiedzy o społeczeństwie,  historii, geografii, a także poprzez prace sekcji europejskiej.

W listopadzie 2002 r. w ramach działalności  sekcji europejskiej zorganizowałyśmy turniej dla klas I Gimnazjum pt. „Moje prawa i obowiązki”.

Nadrzędnym celem turnieju było uświadomienie uczniom potrzeby znajomości swoich praw i konieczności przestrzegania swoich obowiązków. Turniej miał również na celu sprawdzenie:

-         jak uczeń rozumie i wyjaśnia pojęcia: prawo, obowiązek;

-         czy zna swoje prawa i obowiązki;

-         czy potrafi wyróżnić dokumenty zawierające prawa człowieka (dziecka) i obowiązki ucznia;

-         czy wie, jak nazywają się organizacje rozstrzygające kwestie dotyczące przestrzegania lub łamania praw człowieka (dziecka).

          Podczas turnieju uczniowie rozwijali umiejętność pracy w grupie wykonując kolejne zadania, doskonalili umiejętność jasnego i logicznego wypowiadania się na określony temat, a także rozwijali umiejętność publicznej prezentacji.

            Do osiągnięcia wyżej wymienionych celów zastosowałyśmy aktywizujące metody pracy: burzę mózgów, scenki rodzajowe – elementy dramy, pytania zamknięte, metodę plakatu.

            Poprzez wykorzystanie metod aktywizujących uczniowie:

-         usystematyzowali swoją wiedzę i umiejętności na temat praw człowieka (dziecka)

      i obowiązków ucznia;

-         doskonalili umiejętność komunikacji interpersonalnej;

-         pracowali w sposób twórczy;

-         z zaangażowaniem wykonywali zadania turniejowe.

Zastosowanie metod aktywizujących pozwoliło nam również na eliminowanie u uczniów

napięć psychofizycznych poprzez słowo, gest, ruch (wykonywanie scenek rodzajowych – elementów dramy).

      Podczas turnieju wystąpiły: praca grupowa – zróżnicowana i jednolita oraz praca indywidualna – zróżnicowana.

 

Przebieg turnieju

Rywalizujące między sobą klasy I wykonywały następujące polecenia:

 

 kl. I a

I    Odpowiadała na pytania (zakreślając prawidłowe odpowiedzi):

1.      Co to jest prawo?

2.      Czy prawa regulują wzajemne relacje między ludźmi?

3.      Jakie dokumenty zawierają prawa człowieka?

4.      Jakie organizacje rozstrzygają kwestie dotyczące przestrzegania lub łamania praw

      człowieka?

II   Za pomocą scenek rodzajowych przedstawiała następujące prawa i obowiązki:

1.      Prawo do pracy

2.      Prawo do tajemnicy korespondencji

3.      Obowiązek dbania o higienę osobistą

III  Wyjaśniała swoimi słowami, co oznaczają podane prawa i obowiązki:

1.      Prawo do korzystania  z biblioteki szkolnej

2.      Obowiązek usprawiedliwiania na piśmie wszystkich nieobecności

3.      Obowiązek dbania o mienie szkoły

IV  Wykonywała plakat przedstawiający obowiązek punktualnego przychodzenia na

       zajęcia szkolne. Układała hasło związane z rysunkiem.

 

     kl. I b

I    Odpowiadała na pytania (zakreślając prawidłowe odpowiedzi):

1.      Co to jest obowiązek?

2.      Czy obowiązki regulują wzajemne relacje między ludźmi ?

3.      Jakie dokumenty zawierają obowiązki ucznia?

4.      Jakie organizacje rozstrzygają kwestie dotyczące przestrzegania lub łamania praw człowieka?

II  Za pomocą scenek rodzajowych przedstawiała następujące prawa i obowiązki:

1.      Prawo do wypoczynku

2.      Prawo do opieki lekarskiej

3.      Obowiązek odrabiania pracy domowej

4.      Obowiązek zmiany obuwia

III  Wyjaśniała swoimi słowami, co oznaczają podane prawa i obowiązki:

1.      Prawo do nauki

2.      Prawo do informowania o klasówkach z wyprzedzeniem jednego tygodnia

3.      Obowiązek punktualnego przychodzenia na zajęcia szkolne

4.      Obowiązek dbania o kulturę słowa

I V  Wykonywała plakat przedstawiający prawo do zdobywania wiedzy. Układała hasło

        związane z rysunkiem.

 

Punktacja i kryteria oceny:

1)      pytania – po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź

2)      scenki rodzajowe – po 2 punkty za każdą odpowiedź (oceniano pomysłowość i czytelność przedstawionego przez uczniów prawa lub obowiązku)

3)      wyjaśnienie praw i obowiązków – po 1 punkcie za prawidłową odpowiedź

4)      plakat – 2 punkty za przedstawienie treści, 1 punkt za ułożone hasło, 1 punkt za estetyczne wykonanie pracy

     Jury, w skład którego wchodzili wychowawcy klas I, oceniało wiadomości i umiejętności uczestników rywalizacji turniejowej podsumowując kolejne zadania. Dzięki temu uczniowie na bieżąco znali punktację. To również mobilizowało ich do efektywniejszej pracy, aby poprawić wynik.

     Uczestnicy turnieju wykazali się dużą wiedzą na temat swoich praw i obowiązków oraz pomysłowością i aktywnością podczas wykonywania zadań. Gratulujemy!

           Na podkreślenie zasługuje fakt, że dzięki właściwemu doborowi metod i form pracy osiągnęłyśmy zamierzone cele. Udało nam się także stworzyć atmosferę zdrowej rywalizacji.

W turnieju „ Moje prawa i obowiązki” zwyciężyła kl. I a.  Wszyscy uczestnicy turnieju otrzymali drobne nagrody rzeczowe pozyskane z Centrum Informacji Europejskiej w Warszawie.

                                                                            Monika Oskiera i Martyna Krawczyk

 Powrót