3-MAJMY
SIĘ ZDROWO
Popularyzacja zdrowego
stylu życia stanowi jedno z zadań, jakie realizuje
internat działający przy Specjalnym Ośrodku
Szkolno-Wychowawczym w Żyrardowie.
Konkurs ogłoszony przez warszawską Agencję PR
Feedback/Hill and Knowlton Sp. z o.o. pod hasłem
“3-majmy się zdrowo” stwarzał
szerokie możliwości, aby zadanie to nabrało rozmachu.
Po raz pierwszy usłyszałam o konkursie, będącym częścią
Programu Plusssz Balance, oglądając telewizyjny
program “5-10-15”. Proponowana tematyka, ciekawe
formy realizacji i przejrzysty instruktaż to walory, które
od początku dostrzegłam. Zapadła decyzja o przystąpieniu
do konkursu.
Edukacyjna przygoda zaczęła się od powołania dziesięcioosobowej
drużyny i nadania jej nazwy. Tak powstały ZDRÓWKOLUBY.
Harmonogram Programu wyznaczał trzy etapy pracy oraz
terminy realizacji. Do kolejnych etapów kwalifikowało
się 50% drużyn z największą ilością punktów, zaś
do finału 15 najlepszych.
Z racji specyfiki naszej Placówki o finale nie marzyliśmy.
Najważniejszą rzeczą było zdobycie wiedzy, nabycie
nowych umiejętności i dobra zabawa. Pokonywanie
kolejnych zadań było dla drużyny i dla mnie jako
opiekuna nie lada wyzwaniem. Do ciekawszych a zarazem
trudniejszych zadań zaliczyłabym:
- sporządzenie
wykazu składników potrzebnych, aby
utrzymać równowagę w organizmie
- przygotowanie
upominków dla pensjonariuszy Domu
Spokojnej Starości z okazji Świąt Bożego
Narodzenia
- opis “Dnia bez
telewizora”
- wymyślenie
udogodnień dla osób niepełnosprawnych,
które mogłyby ułatwić im życie
- napisanie
limeryku, którego treść wiązałaby
się ze zdrowym odżywianiem,
witaminami, równowagą, tabletkami
Plusssz Balance
- narysowanie
komiksu na temat walki inspektora
Balance z gangiem
nikotynowo-narkotykowym
- przygotowanie
“złotych myśli” dotyczących
ochrony środowiska
- przedstawienie
mapy najbliższej okolicy z
zaznaczonymi, nielegalnymi wysypiskami
śmieci
- publikowanie
działalności na tablicy szkolnej, w
lokalnej prasie lub internecie
Nie trudno domyślić się,
że realizacja powyższych zadań wymagała dużego nakładu
pracy, starannego przemyślenia, jak zdobyć potrzebne
informacje i oczywiście graficzno-fotograficznego
opracowania odpowiedzi.
Ostatecznie drużyna ZDRÓWKOLUBÓW zakwalifikowała się
do trzeciego etapu konkursu zebrawszy 111 punktów na
122 możliwe do zdobycia ! W dniu otrzymania dyplomu i
wspaniałych nagród-zegarków byliśmy przeszczęśliwi.
Zachęcamy innych, aby również spróbowali sił i szczęścia
w ogólnopolskich konkursach. To naprawdę wspaniała
przygoda połączona ze zdobywaniem wiedzy!
Zamieszczony scenariusz odzwierciedla realizację
jednego z zadań konkursowych. Organizatorzy
zaproponowali, aby zorganizować zajęcia pod hasłem
“Dzień bez telewizora”. Należało zaprosić do
zabawy kolegów z innych grup, ich wychowawców lub
rodziców. Następną czynnością było szczegółowe
opisanie i zilustrowanie zaproponowanej aktywności.
Zadanie polegało również na rozpropagowaniu aktywnego
stylu życia wśród całej społeczności internatowej
za pośrednictwem np. gazetki lub tablicy ogłoszeń.

SCENARIUSZ
Temat
zajęć: Dzień bez telewizora. Integracyjne
gry i zabawy.
Cele operacyjne:
Cel nadrzędny:
Wychowanek realizuje program Plusssz Balance “3-majmy
się zdrowo”.
- Wychowanek
potrafi zgodnie współdziałać w
zespole.
- Wychowanek
poznaje gry i zabawy interakcyjne.
- Wychowanek
rozwija wrażliwość na problemy osób
niepełnosprawnych.
Formy pracy: zajęcia
z dominacją ruchu, praca zbiorowa i grupowa, elementy
muzykoterapii.
Metody pracy:
instrukcja, pokaz, wizualizacja, symulacje, burza mózgów.
Materiały do zajęć:
- Bębenek, piłka,
zegarek, wiaderka, opaski, wstążki,
koperty.
- Komputerowo
drukowana “Umowa grupowa”, pieczątki.
- Brystol z
ilustracjami do konkursu Plusssza.
- Magnetofon,
kaseta “Kryształowa cisza”.
- Tabliczka z
pismem Braille’a.
- Sok, pączki,
serwetki.
Planowany przebieg zajęć:
- Powitanie gości
w formie “Odezwy Zdrówkolubów”.
- Przedstawienie
tematu zajęć.
- Ukazanie wspólnego
celu, jakim jest realizacja programu
Plusssz Balance “3-majmy się
zdrowo”.
- Odczytanie i
symboliczne zawarcie Umowy grupowej.
- Losowanie
kolejności zadań.
- Podanie
instrukcji i pokaz umiejętności przed
przystąpieniem do zabawy.
- Aktywizacja
ruchowa, zachęcanie do wyrażania uczuć.
- Rozmowa o
integracji z osobami niepełnosprawnymi.
- Ilustrowanie na
brystolu realizacji gier i zabaw
interakcyjnych.
- Rozdanie Umowy
grupowej, omówienie dotrzymania zobowiązań,
przyznanie pieczątek zgodnie z oceną
wychowanka.
- Zaproszenie na
poczęstunek według tradycji Tłustego
Czwartku.
- Porządkowanie
świetlicy, wietrzenie pomieszczenia.
Realizacja zajęć:
- Założone cele
operacyjne zostały zrealizowane.
- Formy i metody
odpowiadały celom i treściom zajęć.
- Dzieci bardzo chętnie
uczestniczyły w zabawach.
- Uczucia i emocje
wyrażały w sposób akceptowany.
- Były zadowolone
z własnej pracy, co wyraziło się
wysoką samooceną.
- Wszystkie etapy
zajęć przebiegały w dobrym tempie,
bez zakłóceń.
Ewaulacja
Realizacja II etapu Programu Plusssz Balance sprawiła
dzieciom dużą radość. Część zadań została
wykonana podczas prowadzonych zajęć. Stopień trudności
Programu czasami przekracza możliwości dziecka upośledzonego
umysłowo. Nie sądzę jednak, aby był to powód do
rezygnowania z udziału w Plussszu. Staram się dzieciom
pomóc w poszukiwaniu informacji i właściwie dobrać
metody pracy. Dzieci należące do drużyny wzmacniają
swoje poczucie wartości. Najbardziej zadowolona jestem
właśnie z postawy wychowanków. Była ona wypadkową
zawartej Umowy grupowej, zastosowanych form zabawowych i
metod aktywizujących. Zagadkę dla mnie stanowił dobór
muzyki relaksacyjnej, przy której zastosowałam
wizualizację. Dzieci pozytywnie przyjęły technikę
dobrego “nastrajania”. Postanowiłam częściej
stosować tę metodę i poszukiwać odpowiednich nagrań.
Co było dla mnie najtrudniejsze? Starałam się nie
zgubić z pola widzenia żadnego dziecka, ale nie zawsze
to się udało.
Co mnie zaskoczyło? Chłopiec z zaburzeniami
emocjonalnymi bawił się wesoło, a w
skojarzeniach do słowa
“ zdrowie” dobrał słowo “ lekarstwa”.
Czego nie spodziewałam się? Dzieci po skończeniu zajęć
nadal chciały się bawić i prosiły o wspólne,
radosne zdjęcia.
Recenzja zajęć przez
mgr M. Puchalską i mgr G. Matuszewską pod kątem
zastosowanych zabaw interakcyjnych.
Zabawy interakcyjne w odróżnieniu od innych zabaw
wykorzystują naturalną u dzieci potrzebę poruszania
się i komunikowania się z innymi osobami. Podczas działania
wymagana jest wzajemna pomoc dwóch partnerów, zespołu
lub całej grupy. Ma to pozytywny wpływ na rozwój spójności
w grupie. Zabawy zaproponowane dzieciom podczas zajęć
spełniły oczekiwaną rolę. Wzbudziły ciekawość i
radość wśród wychowanków. Podczas zabawy w
“Skojarzenia” dzieci chętnie wyrażały swoje
uczucia i myśli, a tym samym wzajemnie poznawały się.
Zachęcane były do współpracy a nie współzawodnictwa.
Wiele zadowolenia wywołała zabawa “Po prawej
stronie”. Wymagała uwagi, szybkiej reakcji, ale też
w swobodny sposób umożliwiała nawiązywanie kontaktów
między uczestnikami zajęć. Instrukcje do wszystkich
zabaw i gier podawane były w sposób zwięzły i
zrozumiały. Niektóre poparte zostały pokazem.
Dostosowanie się dzieci do reguł i zasad nie nastręczało
trudności. Przebieg zajęć urozmaicały różnorodne
metody pracy. W zabawach pod hasłem “We dwoje”
wychowawca zastosował symulacje, które pozwoliły
dzieciom wczuć się w sytuację osoby niewidzącej, a
następnie opowiedzieć o swoich odczuciach. Zajęcia
odbywały się w dobrym tempie, w klimacie wzajemnego
zaufania i zainteresowania ich przebiegiem.
Omówienie zajęć
z kierownikiem internatu.

Zajęcia były dobrze
zaplanowane, miały jasno określone cele. Metody pracy
odpowiednio dobrane do tematu i poziomu wychowanków.
Wszystkie dzieci w pełni uczestniczyły w zajęciach.
Relacje między wychowawcą a wychowankami były
pozytywne i wzmacniały poczucie wartości własnej
wychowanków. Pracy dzieci towarzyszyło zaangażowanie
i poczucie zadowolenia. Zajęcia odbyły się w dobrym
tempie. Wychowankowie analizowali własną postawę,
pracę i ocenili ją realistycznie. Czas zajęć
wykorzystany efektywnie. Duży wkład własnej pracy i
środków w przygotowanie zajęć.

|

|

|

|

|
Kontrakt,
czyli umowa
grupowa.
- Nie
przeszkadzamy
sobie.
- Stosujemy
się
do
reguł
gier
i
zabaw.
- Nie
mówimy
do
siebie
podniesionym
głosem.
- Nie
zazdrościmy,
lecz
współpracujemy.
- Wspieramy
się,
pomagamy
sobie.
- Szanujemy
się
wzajemnie.
- O
wszystkich
sprawach
mówimy
otwarcie,
ale
bez
urazy.
- Jesteśmy
tolerancyjni.

|
Opracowała
Bogumiła Szymańska
Powrót
|
|