Scenariusz zajęć

 

Temat: Odpadów mniej - Ziemi lżej.

 

Cele operacyjne:

- Uczeń potrafi podać definicję odpadów i surowców wtórnych,

  schemat podziału odpadów.

- Uczeń potrafi segregować odpady oraz wskazać możliwość

  wykorzystania danego odpadu jako surowca wtórnego.

 

Cel wychowawczy:

Uczeń jest przekonany o słuszności zbierania surowców wtórnych.

 

Metody:

1. Pogadanka

2. Pokaz

3. Dyskusja

4. "Burza mózgów"

 

Formy organizacyjne:

1. Praca zbiorowa

2. Praca w zespołach dwuosobowych

3. Praca jednostkowa ucznia

 

Środki dydaktyczne:

1. Plansze z definicją podziałów i podziałem odpadów, magnesy,

    tablica magnetyczna.

2. Foliogram z ciekawostkami na temat odpadów, grafoskop.

3. Surowce wtórne -puszki, szkło, makulatura, baterie.

 

Tok lekcji:

 

WPROWADZENIE

1. Czynności organizacyjne-sprawdzenie obecności, wpisanie tematu

    do dziennika lekcyjnego.

2. Omówienie tematu lekcji.

    Jak rozumiemy hasło: "Odpadów mniej- Ziemi lżej?"

3. Uczniowie w klasie rozwiązują krzyżówkę, otrzymane hasło:

    ""odpady"" analizują wykorzystując "burzę mózgów"

Podczas dyskusji należy zwrócić uwagę na zagadnienie:

- Co to są odpady i jak należy je zbierać i segregować?

 

Krzyżówka

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Mieszanina dymu, spalin, mgły występująca

     w uprzemysłowionych miastach.

2. Niezbędna do życia.

3. Przeprowadzają fotosyntezę.

4. Nauka o ochronie środowiska.

5. Ozonowa, szkodliwa dla człowieka.

6. Żyją kosztem organizmów żywych.

 

Odpowiedzi:

1. Smog

2. Woda

3. Producenci

4. Ekologia

5. Dziura

6. Pasożyty

 

ROZWINIĘCIE

1. Podanie definicji odpadów oraz podział odpadów z wykorzystaniem planszy i tablicy magnetycznej.

 

PLANSZA I

 

 

PLANSZA II

 

 

A.   Omówienie podanych wiadomości.

B.   Zdjęcie planszy- sprawdzenie, ile uczniowie zapamiętali.

2. Omówienie problemu ilości wytwarzanych odpadów komunalnych z wykorzystaniem przygotowanego foliogramu.

 

 

3. Dlaczego warto zbierać i segregować surowce wtórne?

Podział uczniów na grupy i segregacja przygotowanych surowców wtórnych.

Prezentacja dokonanego podziału.

 

PODSUMOWANIE

 

Wyciągnięcie wniosków.

1. Konieczność zbierania odpadów.

2. Odpady nie są jednolite, należy je segregować, powtórnie  

    wykorzystać.

3. Zbierając odpady dbamy o czystość i estetykę otaczającego 

    środowiska.

4. Słuszność i celowość przystąpienia naszej szkoły do konkursu pt.

    "Segregujemy odpady" organizowanego przez Centrum Edukacji

    Ekologicznej w Żyrardowie.

 

Powrót