Temat: Ekologia a zdrowie człowieka. (Czas zajęć - 90 min)
Cele lekcji:(operacyjne)
1.Uczeń potrafi podać definicję ekologii.
2.Uczeń potrafi wymienić elementy środowiska naturalnego.
3.Uczeń potrafi wyjaśnić w jaki sposób rozwój cywilizacji wpływa na:
a) wodę
b) powietrze
c) glebę
d) zdrowie człowieka.
4.Uczeń potrafi podać sposoby ochrony przyrody.
5.Uczeń potrafi wymienić organizacje społeczne zajmujące się ochroną środowiska.
Cel wychowawczy.
Kształtowanie proekologicznych postaw uczniów.
Środki dydaktyczne:
1.Film dydaktyczny "Śmieci".
2.Ilustracje przedstawiające działania służące ochronie przyrody i zdrowiu człowieka oraz niszczące przyrodę.
3.Hasło zaszyfrowane w rebusie.
4.Kartony szarego papieru.
5.Farby plakatowe, naczynie, woda, pędzel.
6.Kredki.
Metody.
1.Praca w grupach.
2.Pogadanka z elementami dyskusji.
3.Pokaz-"wystawa prac".
Formy organizacyjne.
1.Praca zbiorowa.
2.Praca w zespołach.
3.Praca jednostkowa ucznia.
Tok lekcji.
WPROWADZENIE.
1.Czynności organizacyjno-porządkowe: sprawdzenie obecności.
2.Podanie tematu lekcji: "Ekologia a zdrowie człowieka."
3.Wyjaśnienie pojęcia ekologia.
ROZWINIĘCIE TEMATU.
1.Projekcja filmu pt: "Śmieci".
2.Omówienie treści filmu z uwzględnieniem negatywnych działań człowieka na:
a)wodę
b)powietrze
c)glebę
d)zdrowie człowieka
3.Dyskusja na temat działań człowieka, zmierzających do ochrony przyrody
a)tworzenie rezerwatów przyrody, parków narodowych i innych
b)stosowanie filtrów oczyszczających powietrze przez zakłady przemysłowe
c)działalność oczyszczalni ścieków
d)zbiórki surowców wtórnych
e)akcje "sprzątania świata"
f)segregacja odpadów
PODSUMOWANIE
1.Powtórzenie wiadomości z lekcji.
2.Swobodne wypowiedzi uczniów na temat negatywnych działań człowieka oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego.
3.Ćwiczenie 1 (praca indywidualna uczniów)
Przypatrz się rysunkom. Pokoloruj rysunki, przedstawiające działania służące ochronie przyrody i zdrowiu człowieka. Inne rysunki przekreśl.
4.Ćwiczenie 2 (praca w grupach)
Oceń przedstawione na rysunkach sytuacje i pomyśl, jak należy zareagować. Podkreśl właściwą reakcję:
Należy:
a - pomóc chłopcu w łamaniu gałęzi drzew
b - przejść obojętnie
c - zwrócić uwagę i pouczyć o niewłaściwym zachowaniu
Należy:
a - zezwolić na palenie i prosić o ostrożność
b - nic nie powiedzieć, żeby nie psuć zabawy
c - zdecydowanie przeciwstawić się paleniu ognia w lesie
Należy:
a - zostawić śmieci tam, gdzie zostały rzucone
b - zebrać śmieci i nakryć liśćmi
c - zebrać śmieci w worek, zabrać ze sobą i wyrzucić do pierwszego napotkanego pojemnika na śmieci
5. Ćwiczenie 3 (praca w grupach)
Rozwiąż rebus. Zapamiętaj hasło zaszyfrowane w rebusie.
(Las rośnie wolno płonie szybko).
6. Wykonanie plakatu do hasła :
" Chcesz żyć? - Nie pozwól umrzeć przyrodzie!"
7. Wystawa i ocena prac plastycznych.