Program profilaktyki Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie

 

Cel:

1.     Kształtowanie zdrowego stylu życia.

 

Zadania:

q       Wdrażanie do przestrzegania higieny

q       Wzbudzanie odpowiedzialności za własne zdrowie

q       Zdrowy styl życia jako alternatywa

 

Treści

Sposób realizacji

Realizatorzy

Terminy

Osiągnięcia

Ewaluacja

Klasa I

Higiena ciała

higiena pracy ucznia

higiena uczenia się

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Higiena spożywania

      posiłków

Prelekcja

Filmy

„Ładny uśmiech”

 

 

 

 

 

 

 

 

zajęcia techniki żywienia

Opiekunowie sekcji prozdrowotnej,

Pielęgniarka

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel biologii, techniki żywienia, opiekunowie sekcji prozdrowotnej

W/g harmonogramu rocznego sekcji prozdrowotnej

 

 

 

 

 

Wg programów nauczania biologii, techniki, harmonogramu sekcji prozdrowotnwj

Uczeń:

- rozumie konieczność mycia zębów jako gwarancji zdrowia całego organizmu

- umie utrzymać czystość rąk i rozumie czemu to służy

 

 

 

- rozumie jak ważna jest higiena podczas spożywania i przygotowywania posiłków

Konkurs wiedzy na temat: „Higiena ciała”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konkurs dla całego Gimnazjum pt.” Jak zdrowo się odżywiać”

Bezpieczna droga do i ze szkoły

 

 

 

 

 

 

Bezpieczny wypoczynek

 

 

 

 

 

Dbałość o czystość klas, otoczenia szkoły i środowiska naturalnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rola roślin w przyrodzie i gospodarce człowieka

Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania fizycznego

 

 

 

 

Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania fizycznego

 

 

 

„ Nasza klasa zmienia się z porami roku” – konkurs

 

 

„Sprzątanie Świata” - akcja światowa

 

 

 

„Święto Ziemi” – akcja ogólnopolska

 

Zbiórka surowców wtórnych – akcja powiatowa

 

Lekcja biologii

Wychowawcy, nauczyciel wf

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy, nauczyciel wf

 

 

 

 

 

 

Samorząd szkolny, wychowawcy

 

 

Nauczyciel biologii, opiekunowie sekcji ekologicznej

 

 

Opiekunowie sekcji ekologicznej

 

Sekcja ekologiczna

 

Nauczyciel biologii

W/g planu wychowawczego i rozkładu zajęć wf

 

 

 

 

Wg planu wychowawczego i rozkładu zajęć z wf

 

 

 

 

Wg planu Samorządu przez cały rok

Wrzesień

 

 

 

 

Kwiecień

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

Wg rozkładu materiału

- umie korzystać z sygnalizacji świetlnej i przejść nie oznakowanych

- wie jak bezpiecznie poruszać się

 

 

- zna zasady bezpiecznego wypoczynku

 

 

 

 

- dba o swoje otoczenie 

- wie że należy chronić środowisko dla przyszłych pokoleń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wie jaka jest rola roślin w przyrodzie

 

Sprawdziany klasowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spostrzeżenia nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki konkursu

 

 

 

Sprawdziany klasowe

 

Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu

 

Zajęcia w kołach zainteresowań i pracach sekcji

 

Zawody sportowe szkolne, pozaszkolne, ogólnopolskie

 

Koła zainteresowań

 

 

Zawody sportowe

 

Wg planu

 

 

 

Wg harmonogramu

Zna i korzysta z alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu

 

 

Miejsca, nagrody w zawodach i konkursach

Klasa II

Umiejętnie stosuje środki higieny osobistej

 

 

 

 

 

 

 

Higiena spożywania posiłków

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zagrożenie chorobami brudnych rąk

Spotkanie z pielęgniarką, kosmetyczką, lekcje z wychowawcą

 

 

 

 

 

 

Zajęcia techniki żywienia

Lekcje biologii

 

 

 

Konkurs sekcji prozdrowotnej

 

 

 

 

 

Lekcje biologii

Pielęgniarka, opiekunowie sekcji prozdrowotnej, kosmetyczka, wychowawca

 

 

 

 

Nauczyciel techniki

Nauczyciel biologii

 

 

Opiekunowie sekcji prozdrowotnej

 

 

 

 

Nauczyciel biologii

Wg harmonogramu sekcji prozdrowotnej i planu profilaktyczno – wychowawczego klas

Wg rozkładu materiału techniki

 

Wg harmonogramu sekcji prozdrowotnej

- wie jak używać podpasek, tamponów, dezodorantów i innych środków higieny

 

 

 

 

 

 

- zna dzienny rozkład posiłków i umie go zaplanować wg zasad zdrowego żywienia

 

- rozumie konieczność zachowania czystości podczas i po posiłkach

 

- potrafi przygotować posiłek  z zachowaniem zasad BHP

- zna choroby brudnych rąk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedmiotowe sprawdziany, wyniki konkursu

Bezpieczna droga do i ze szkoły

 

 

 

 

 

Bezpieczny wypoczynek

 

 

 

 

 

Dbałość o czystość klas, otoczenia szkoły i środowiska naturalnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przestrzeganie higieny podczas hodowli zwierząt i wpływ na zdrowie człowieka

Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania fizycznego

 

 

 

Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania fizycznego

 

 

 

„ Nasza klasa zmienia się z porami roku” – konkurs

 

„Sprzątanie Świata” - akcja światowa

 

 „Święto Ziemi” – akcja ogólnopolska

  

Zbiórka surowców wtórnych – akcja powiatowa

 

Lekcja biologii

Wychowawcy, nauczyciel wf

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy, nauczyciel wf

 

 

 

 

 

 

Samorząd szkolny, wychowawcy

 

 

Nauczyciel biologii, opiekunowie sekcji ekologicznej

 

Opiekunowie sekcji ekologicznej

 

Sekcja ekologiczna

 

Lekcje biologii

W/g planu wychowawczego i rozkładu zajęć wf

 

 

 

 

Wg planu wychowawczego i rozkładu zajęć z wf

 

 

 

 

Wg planu Samorządu przez cały rok

 

 

 

Wrzesień

 

 

 

 

Kwiecień

 

 

 

Cały rok

 

 

Wg rozkładu

- umie korzystać z sygnalizacji świetlnej i przejść nie oznakowanych

- wie jak bezpiecznie poruszać się po drogach

 

- zna zasady bezpiecznego wypoczynku

 

 

 

 

- dba o swoje otoczenie

 

- wie że należy chronić środowisko dla przyszłych pokoleń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wie, jakie musi zachować zasady higieny podczas hodowli zwierząt

 

Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu

 

Zajęcia w kołach zainteresowań i pracach sekcji

Zawody sportowe szkolne, pozaszkolne,

ogólnopolskie

 

 Opiekunowie sekcji i kół

 

Nauczyciele wf

Wg planu

 

 

Wyniki zawodów, miejsca, medale

 

Klasa III

 

Higiena wieku dojrzewania

 

 

 

 

Choroby wieku dojrzewania i choroby XX wieku

Anoreksja, bulimia, AIDS,Choroby narządów płciowych

 

Higiena spożywania posiłków- powtórzenie , utrwalenie

Przykład codziennego jadłospisu

Prawidłowe odżywianie a zapobieganie chorobom

 

Spotkanie z pielęgniarką, zajęcia z biologii, lekcje przygotowania do życia w rodzinie

 

 

 

 

Spotkanie z psycholog

Konkurs sekcji prozdrowotnej

Wychowanie do życia w rodzinie

 

 

 

 

Lekcje techniki żywienia

 

 

Konkurs sekcji prozdrowotnej

 

 

Lekcje biologii

 

Pielęgniarka, nauczyciel biologii, nauczyciel przygotowania do życia w rodzinie

 

 

Psycholog, opekunowie sekcji

Nauczyciel wych do życia w rodzinie

 

 

 

 

Nauczyciel technik

 

 

 

 

 

Nauczyciel biologiii

 

Wg rozkładu biologii, WOS

 

 

 

 

 

 

 

Wg harmonogramu sekcji prozdrowotnej

 

 

 

 

 

 

Wg rozkładu biologii

 

 - rozumie konieczność dbania o własne ciało.

 

-wie co to są gruczoły potowe , łojowe i dlaczego należy często się myć

 

 

- zna choroby mogące się pojawić w okresie dojrzewania,

- zna choroby XX wieku :

przyczyny i skutki

 

- uczeń potrafi zaplanować i samodzielnie przygotować posiłek z zastosowaniem zasad BHP

 

- uczeń wie jak zapobiegać chorobom związanym z nieprawidłowym odzywianiem

 

Przedmiotowe sprawdziany, wyniki konkursu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki konkursu

 Bezpieczna droga do i ze szkoły, przypomnienie zasad

 

 Bezpieczny wypoczynek

 

Pierwsza pomoc

Karta rowerowa

Godziny z wychowawcą

 

 

 

 

Lekcje biologii

 

 

Lekcje wychowania komunikacyjnego w ramach techniki

Wychowawca

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel techniki

Wg planu wych-profil klasy

 

 

 

 

 

 

Wg rozkładu materiału techniki

- umie korzystać z sygnalizacji świetlnej i przejść nie oznakowanych

- wie jak bezpiecznie poruszać się po drogach

 

- zna zasady bezpiecznego wypoczynku

 

- zna zasady udzielania pierwszej pomocy

 

 

 

 

 

 

Sprawdziany przedmiotowe

 

 

 

 

 

 

Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu

Zajęcia w kołach zainteresowań i pracach sekcji

Zawody sportowe szkolne, pozaszkolne,

ogólnopolskie

 

Wg planu

 

 

 

Cel :

Uczeń wolny od używek, opóźnienie wieku inicjacji.

 

Zadania:

  • Budowanie poczucia własnej wartości

  • Budowanie postawy asertywnej

  • Wyrabianie umiejętności radzenia sobie z problemami

  • Przyczyny nałogów. Ukazanie zdrowotnych, prawnych i moralnych skutków używania środków odurzających.

Treści

Sposób realizacji

realizatorzy

Termin realizacji

osiągnięcia

ewaluacja

Klasa I

 

Poszukiwanie własnych uzdolnień i talentów

 

Zajęcia w grupach metodami aktywnymi,

konkursy

 

Wychowawcy klas

 

Cały rok

- uczeń buduje obiektywny obraz samego siebie, zna swoje dobre i złe strony

 

Wyniki konkursów

Uczenie zachowań asertywnych; mówienie „Nie” w sytacjach zagrażających zdrowiu

Odgrywanie ról, drama na lekcjach wychowawczych

 wychowawcy

Wg planu profilaktyczno - wychowawczego

- Stosuje zachowania asertywne,

-  umie powiedzieć Nie w sytuacjach trudnych

Ankieta

Uczenie prawidłowych postaw w sytuacjach trudnych

Zajęcia z wychowawcą

Wychowawcy klas

Cały rok wg planu wychowawczego

- uczeń przyjmuje prawidłową postawę w sytuacji problemowej

 

Przyczyny i skutki sięgania po papierosy

Cykl spotkań w ramach sekcji prozdrowotnej

Konkurs plastyczny:

”Nie papierosom”

Opiekunowie sekcji

Wychowawcy klas

Wg harmonogramu sekcji

- Zna przyczyny i skutki uzależnienia od papierosów

- Rozumie pojęcie substancji uzależniającej

Wyniki konkursu i ankiety

Klasa II

Rozwijanie własnych uzdolnień i talentów

Praca w grupach metodami aktywnymi na lekcjach z wychowawcą,

Konkursy, udział w zawodach sportowych

 

Wychowawcy klas, nauczyciel wf, opiekunowie sekcji prozdrowotnej

 

Cay rok

 

- kieruje swoje wysiłki na rozwijanie swoich dobrych stron

 

Wyniki konkursów

zawodów

Uczenie technik asertywnych min. Technika 4 kroków, zdartej płyty, zasłony z mgły

Lekcje z wychowawcą

Wychowawcy klas

Wg planu wych – profil klasy II

 Zna techniki asertywne i stosuje je

obserwacje

Uczenie prawidłowych wyborów

 

 

 

 

Lekcje z wychowawcą

Praca w grupach metodami aktywnymi

Wychowawcy klas

Cały rok

- uczeń prezentuje prawidłową postawę wobec problemu, wybiera najlepsze rozwiązanie, zna metody rozwiązywania konfliktów

Wyniki plansz rozwiązywania problemów

 

Przyczyny i skutki sięgania po alkohol

 

Konkurs plastyczny pt:

„Nie alkoholowi”

cykl spotkań w ramach sekcji prozdrowotnej

spotkanie z przedstawicielem SANEPID

lekcje chemii

 

Opiekunowie sekcji prozdrowotnej,

Prelegent,

Nauczyciel chemii

 

Wg harmonogramu sekcji, wg rozkładu materiału z chemii

 

- Zna przyczyny i skutki sięgania po alkohol

- rozumie pojęcie uzaleznienie

 

 Wyniki konkursu, ankiety

Klasa III

Trening własnych uzdolnień i talentów

Lekcje z wychowawcą

wychowawca

Wg planu

- uczeń ma pozytywny obraz samego siebie

kwestionariusz

Postawa asertywna w sytuacjach społecznych

Lekcje z wychowawcą, elementy dramy, odgrywanie scenek, filmy z wypowiedziami psychologa

wychowawca

Wg planu

- prezentuje postawę asertywną w sytuacjach społecznych

Spostrzeżenia wychowawcy,

Budowanie prawidłowych relacji międzyludzkich,

 Reagowanie na takie zjawiska „fala”, bicie osób słabszych, wyłudzanie pieniędzy

Zajęcia integracyjne na lekcjach wychowawczych

wychowawca

Wg planu

- są tolerancyjni wobec innych

- reaguje prawidłowo na zjawiska przedstawione

Kwestionariusz, ankieta

Przyczyny i skutki sięgania po narkotyki

 

 

 

Przypomnienie negatywnego wpływu alkoholu na organizm człowieka

Co to jest alkoholizm, przyczyny choroby i sposób zaradzenia jej.

Lekarstwa – niebezpieczeństwa związane z ich nadużywaniem (lekomania)

 

Dostarczenie adresów instytucji zajmujących się młodzieżą uzależnioną

Praca w grupach, realizacja dostosowawczego programu profilaktycznego „Obudź się”

 

Lekcje chemii

 

 

 

Lekcje chemii

 

 

Lekcje chemii

 

 

 

 

 

 

 

 

Informacje ustne, biuletyny, ulotki

Opiekun sekcji prozdrowotnej

 

 

 

 

 

Nauczyciel chemii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas, nauczyciel WOS, pedagog szkolny

Wg harmonogramu sekcji

 

 

 

 

 

Wg rozkładu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok, wg potrzeb

- zna przyczyny i skutki uzależnienia od narkotyków

- rozumie pojęcie nałóg

- zna prawne i moralne skutki nałogu narkotykowego

 

-wie że alkoholizm jest przyczyną zachowań kryminogennych

wie, że alkoholizm jest chorobą społeczną

 

- wie, że nadużywanie środków farmakologicznych grozi zatruciem lub śmiercią

 

Wyniki konkursu i ankiet

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawdziany przedmiotowe

 

Cel:

Redukowanie i ograniczanie przemocy i zachowań agresywnych.

 

Zadania:

  • Wdrożenie do przestrzegania norm i zasad prawidłowego funkcjonowania w środowisku i społeczeństwie

  • Nauka komunikacji i mediacji

  • Umiejętność radzenia sobie z negatywnymi emocjami

  • Eliminacja zachowań agresywnych

Treści

Sposób realizacji

realizatorzy

termin

umiejętności

ewaluacja

Klasa I

Stworzenie i spisanie kontraktu klasowego

Ustalenie sankcji za nieprzestrzeganie norm

 

 

Kontrakt klasowy

 

 

Nauczyciel -wychowawca

 

 

wrzesień

 

 

Postępuje wg kontraktu klasowego

 

Komunikacja werbalna i niewerbalna

Unikanie wulgaryzmów

Lekcje z wychowawcą

 

 

Lekcje z wychowawcą

Wychowawca

 

 

Wychowawca, nauczyciele

 

 

Przez cały rok

- uczeń zna rodzaje komunikacji i stosuje odpowiednio w sytuacjach życiowych

- unika wulgaryzmów w swoich wypowiedziach

 

Nazywanie i rozróżnianie emocji pozytywnych i negatywnych

Uczenie polubownego załatwiania spraw( bez przemocy)

 

 

Lekcje wychowawcze z wychowawcą

 

 

Wychowawca, nauczyciele

 

 

Wg planu profilaktyczno - wychowawczego

 

-zna i rozróżnia emocje pozytywne i negatywne

 
Spostrzeżenia nauczycieli
Co to jest złość i jak sobie z nią radzić?

Lekcje z wychowawcą, Przedstawienie profilaktyczno – edukacyjne w oparciu o program „ Spójrz inaczej na agresję”

 

 

Wychowawcy, opiekunowie sekcji prozdrowotnej

 

 

Wg planu

Raz w roku

- wie, co to jest złość, umie wyrażać złość tak, aby nie przynosiła ona nikomu krzywdy

 

Klasa II

Życiowe drogowskazy – uczenie przestrzegania ogólnie przyjętych norm moralnych

Lekcje z wychowawcą, pedagogiem

Wychowawca, pedagog

Wg planu

- definiuje pojęcie „dekalog moralny”

- wyjaśnia dlaczego przestrzega norm moralnych

 

Nauka komunikacji w języku” ja” i „ty”

Prawidłowe relacje nauczyciel – uczeń

Wspólne opracowanie norm i zasad obowiązujących obie strony

 

 

Lekcje z wychowawcą

 

 

wychowawca

 

 

Wg planu

- ocenia jakość obydwu komunikatów, stosuje komunikat „ja” jako lepszą formę komunikacji

 

Uczenie radzenia z trudnymi emocjami i uczuciami

 

 

Lekcje z wychowawcą, filmy

 

 

wychowawca

 

 

Wg planu

- rozpoznaje i nazywa swoje emocje

- analizuje emocje innych

- stosuje metody pozwalające zapanować nad uczuciami i emocjami

 

Agresja – jak powstaje i dlaczego zachowujemy się agresywnie?

Zajęcia z psychologiem

psycholog

Wg planu

- rozumie mechanizm powstawania agresji

 

Klasa III

Normy prawne – kodeks cywilny, kodeks karny

Lekcje WOS, pedagog

Nauczyciel WOS, pedagog

Wg rozkładu WOS, wg planu pedagoga szkolnego

- wie, jakie są skutki prawne zachowań nieakceptowanych społecznie

 

Sposoby konstruktywnego radzenia sobie z problemami.

Dostarczenie adresów instytucji mogących pomóc młodzieży

Zajęcia z psychologiem

 

 

 

 

 

Psycholog

 

 

 

 

Wychowawca, psycholog, pedagog

Wg planu

- zna sposoby konstruktywnego radzenia sobie z konfliktami

ankieta

Nie ulegam, nie wybucham. Poznanie technik pozwalających zapanować na swoimi emocjami i stresem

Trening umiejętności wg scenariuszy

Wychowawca, psycholog

Wg planu

- zna techniki zapanowania nad emocjami

- wie, jakie emocje przeżywa

- nazywa emocje

 

Nauka kontrolowania swojej agresji

Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w grupie

Lekcje z wychowawcą, psychologiem

Wychowawca, psycholog

Wg planu

- kontroluje zachowania agresywne

- potrafi rozwiązywać prawidłowo konflikty w grupie

 

 

  Opracowały: mgr Bożena Piotrowska i mgr Maria Oskiera