Program profilaktyki Gimnazjum
Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie
Cel:
1.
Kształtowanie zdrowego stylu życia.
Zadania:
q
Wdrażanie do przestrzegania higieny
q
Wzbudzanie odpowiedzialności za
własne zdrowie
q
Zdrowy styl życia jako alternatywa
Treści
|
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Terminy |
Osiągnięcia |
Ewaluacja |
Klasa I
Higiena ciała
higiena pracy
ucznia
higiena uczenia
się
Higiena spożywania
posiłków |
Prelekcja
Filmy
„Ładny uśmiech”
zajęcia techniki żywienia |
Opiekunowie sekcji prozdrowotnej,
Pielęgniarka
Nauczyciel biologii, techniki żywienia,
opiekunowie sekcji prozdrowotnej |
W/g harmonogramu rocznego sekcji
prozdrowotnej
Wg programów nauczania biologii,
techniki, harmonogramu sekcji prozdrowotnwj |
Uczeń:
- rozumie konieczność mycia zębów jako
gwarancji zdrowia całego organizmu
- umie utrzymać czystość rąk i rozumie
czemu to służy
- rozumie jak ważna jest higiena podczas
spożywania i przygotowywania posiłków |
Konkurs wiedzy na temat: „Higiena ciała”
Konkurs dla całego Gimnazjum pt.” Jak
zdrowo się odżywiać” |
Bezpieczna droga do i ze szkoły
Bezpieczny wypoczynek
Dbałość o czystość klas, otoczenia szkoły i środowiska
naturalnego
Rola roślin w przyrodzie i gospodarce człowieka |
Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania
fizycznego
Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania
fizycznego
„ Nasza klasa zmienia się z porami roku”
– konkurs
„Sprzątanie Świata” - akcja światowa
„Święto Ziemi” – akcja ogólnopolska
Zbiórka surowców wtórnych – akcja
powiatowa
Lekcja biologii |
Wychowawcy, nauczyciel wf
Wychowawcy, nauczyciel wf
Samorząd szkolny, wychowawcy
Nauczyciel biologii, opiekunowie sekcji
ekologicznej
Opiekunowie sekcji ekologicznej
Sekcja ekologiczna
Nauczyciel biologii |
W/g planu wychowawczego i rozkładu zajęć
wf
Wg planu wychowawczego i rozkładu zajęć
z wf
Wg planu Samorządu przez cały rok
Wrzesień
Kwiecień
Cały rok
Wg rozkładu materiału |
- umie korzystać z sygnalizacji
świetlnej i przejść nie oznakowanych
- wie jak bezpiecznie poruszać się
- zna zasady bezpiecznego wypoczynku
- dba o swoje otoczenie
- wie że należy chronić środowisko dla
przyszłych pokoleń
- wie jaka jest rola roślin w przyrodzie |
Sprawdziany klasowe
Spostrzeżenia nauczyciela
Wyniki konkursu
Sprawdziany klasowe |
Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu |
Zajęcia w kołach zainteresowań i pracach
sekcji
Zawody sportowe szkolne, pozaszkolne,
ogólnopolskie |
Koła zainteresowań
Zawody sportowe |
Wg planu
Wg harmonogramu |
Zna i korzysta z alternatywnych sposobów
spędzania wolnego czasu |
Miejsca, nagrody w zawodach i konkursach |
Klasa II
Umiejętnie stosuje środki higieny osobistej
Higiena spożywania posiłków
Zagrożenie chorobami brudnych rąk |
Spotkanie z pielęgniarką, kosmetyczką,
lekcje z wychowawcą
Zajęcia techniki żywienia
Lekcje biologii
Konkurs sekcji prozdrowotnej
Lekcje biologii |
Pielęgniarka, opiekunowie sekcji
prozdrowotnej, kosmetyczka, wychowawca
Nauczyciel techniki
Nauczyciel biologii
Opiekunowie sekcji prozdrowotnej
Nauczyciel biologii |
Wg harmonogramu sekcji prozdrowotnej i
planu profilaktyczno – wychowawczego klas
Wg rozkładu materiału techniki
Wg harmonogramu sekcji prozdrowotnej |
- wie jak używać podpasek, tamponów,
dezodorantów i innych środków higieny
- zna dzienny rozkład posiłków i umie go
zaplanować wg zasad zdrowego żywienia
- rozumie konieczność zachowania
czystości podczas i po posiłkach
- potrafi przygotować posiłek z
zachowaniem zasad BHP
- zna choroby brudnych rąk |
Przedmiotowe sprawdziany, wyniki
konkursu |
Bezpieczna droga do i ze szkoły
Bezpieczny wypoczynek
Dbałość o czystość klas, otoczenia szkoły i środowiska
naturalnego
Przestrzeganie higieny podczas hodowli zwierząt i wpływ na
zdrowie człowieka |
Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania
fizycznego
Lekcje z wychowawcą, zajęcia wychowania
fizycznego
„ Nasza klasa zmienia się z porami roku”
– konkurs
„Sprzątanie Świata” - akcja światowa
„Święto Ziemi” – akcja ogólnopolska
Zbiórka surowców wtórnych – akcja
powiatowa
Lekcja biologii |
Wychowawcy, nauczyciel wf
Wychowawcy, nauczyciel wf
Samorząd szkolny, wychowawcy
Nauczyciel biologii, opiekunowie sekcji
ekologicznej
Opiekunowie sekcji ekologicznej
Sekcja ekologiczna
Lekcje biologii |
W/g planu wychowawczego i rozkładu zajęć
wf
Wg planu wychowawczego i rozkładu zajęć
z wf
Wg planu Samorządu przez cały rok
Wrzesień
Kwiecień
Cały rok
Wg rozkładu |
- umie korzystać z sygnalizacji
świetlnej i przejść nie oznakowanych
- wie jak bezpiecznie poruszać się po
drogach
- zna zasady bezpiecznego wypoczynku
- dba o swoje otoczenie
- wie że należy chronić środowisko dla
przyszłych pokoleń
- wie, jakie musi zachować zasady
higieny podczas hodowli zwierząt |
|
Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu
|
Zajęcia w kołach zainteresowań i pracach
sekcji
Zawody sportowe szkolne, pozaszkolne,
ogólnopolskie
|
Opiekunowie sekcji i kół
Nauczyciele wf |
Wg planu |
Wyniki zawodów, miejsca, medale |
|
Klasa III
Higiena wieku dojrzewania
Choroby wieku dojrzewania i choroby XX wieku
Anoreksja, bulimia, AIDS,Choroby narządów płciowych
Higiena spożywania posiłków- powtórzenie ,
utrwalenie
Przykład codziennego jadłospisu
Prawidłowe odżywianie a zapobieganie chorobom |
Spotkanie z pielęgniarką, zajęcia z
biologii, lekcje przygotowania do życia w rodzinie
Spotkanie z psycholog
Konkurs sekcji prozdrowotnej
Wychowanie do życia w rodzinie
Lekcje techniki żywienia
Konkurs sekcji prozdrowotnej
Lekcje biologii |
Pielęgniarka, nauczyciel biologii,
nauczyciel przygotowania do życia w rodzinie
Psycholog, opekunowie sekcji
Nauczyciel wych do życia w rodzinie
Nauczyciel technik
Nauczyciel biologiii |
Wg rozkładu biologii, WOS
Wg harmonogramu sekcji prozdrowotnej
Wg rozkładu biologii |
- rozumie konieczność dbania o własne
ciało.
-wie co to są gruczoły potowe , łojowe i
dlaczego należy często się myć
- zna choroby mogące się pojawić w
okresie dojrzewania,
- zna choroby XX wieku :
przyczyny i skutki
- uczeń potrafi zaplanować i
samodzielnie przygotować posiłek z zastosowaniem zasad BHP
- uczeń wie jak zapobiegać chorobom
związanym z nieprawidłowym odzywianiem |
Przedmiotowe sprawdziany, wyniki
konkursu
Wyniki konkursu |
Bezpieczna
droga do i ze szkoły, przypomnienie zasad
Bezpieczny wypoczynek
Pierwsza pomoc
Karta rowerowa |
Godziny z wychowawcą
Lekcje biologii
Lekcje wychowania komunikacyjnego w
ramach techniki |
Wychowawca
Nauczyciel techniki |
Wg planu wych-profil klasy
Wg rozkładu materiału techniki |
- umie korzystać z sygnalizacji
świetlnej i przejść nie oznakowanych
- wie jak bezpiecznie poruszać się po
drogach
- zna zasady bezpiecznego wypoczynku
- zna zasady udzielania pierwszej pomocy |
Sprawdziany przedmiotowe
|
Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu |
Zajęcia w kołach zainteresowań i pracach
sekcji
Zawody sportowe szkolne, pozaszkolne,
ogólnopolskie |
|
Wg planu |
|
|
Cel :
Uczeń wolny od używek, opóźnienie wieku inicjacji.
Zadania:
-
Budowanie poczucia własnej wartości
-
Budowanie postawy asertywnej
-
Wyrabianie umiejętności radzenia sobie z
problemami
-
Przyczyny nałogów. Ukazanie zdrowotnych,
prawnych i moralnych skutków używania środków odurzających.
Treści |
Sposób realizacji |
realizatorzy |
Termin realizacji |
osiągnięcia |
ewaluacja |
Klasa I
Poszukiwanie własnych uzdolnień i talentów |
Zajęcia w grupach metodami aktywnymi,
konkursy |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
- uczeń buduje obiektywny obraz samego
siebie, zna swoje dobre i złe strony |
Wyniki konkursów |
Uczenie zachowań asertywnych; mówienie „Nie” w sytacjach
zagrażających zdrowiu |
Odgrywanie ról, drama na lekcjach
wychowawczych |
wychowawcy |
Wg planu profilaktyczno - wychowawczego |
- Stosuje zachowania asertywne,
- umie powiedzieć Nie w sytuacjach
trudnych |
Ankieta |
Uczenie prawidłowych postaw w sytuacjach trudnych |
Zajęcia z wychowawcą |
Wychowawcy klas |
Cały rok wg planu wychowawczego |
- uczeń przyjmuje prawidłową postawę w
sytuacji problemowej |
|
Przyczyny i skutki sięgania po papierosy |
Cykl spotkań w ramach sekcji
prozdrowotnej
Konkurs plastyczny:
”Nie papierosom” |
Opiekunowie sekcji
Wychowawcy klas |
Wg harmonogramu sekcji |
- Zna przyczyny i skutki uzależnienia od
papierosów
- Rozumie pojęcie substancji
uzależniającej |
Wyniki konkursu i ankiety |
Klasa II
Rozwijanie własnych uzdolnień i talentów |
Praca w grupach metodami aktywnymi na
lekcjach z wychowawcą,
Konkursy, udział w zawodach sportowych |
Wychowawcy klas, nauczyciel wf,
opiekunowie sekcji prozdrowotnej |
Cay rok |
- kieruje swoje wysiłki na rozwijanie
swoich dobrych stron |
Wyniki konkursów
zawodów |
Uczenie technik asertywnych min. Technika 4 kroków, zdartej
płyty, zasłony z mgły |
Lekcje z wychowawcą |
Wychowawcy klas |
Wg planu wych – profil klasy II |
Zna techniki asertywne i stosuje je |
obserwacje |
Uczenie prawidłowych wyborów
|
Lekcje z wychowawcą
Praca w grupach metodami aktywnymi |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
- uczeń prezentuje prawidłową postawę
wobec problemu, wybiera najlepsze rozwiązanie, zna metody
rozwiązywania konfliktów |
Wyniki plansz rozwiązywania problemów |
Przyczyny i skutki sięgania po alkohol |
Konkurs plastyczny pt:
„Nie alkoholowi”
cykl spotkań w ramach sekcji
prozdrowotnej
spotkanie z przedstawicielem SANEPID
lekcje chemii |
Opiekunowie sekcji prozdrowotnej,
Prelegent,
Nauczyciel chemii |
Wg harmonogramu sekcji, wg rozkładu
materiału z chemii |
- Zna przyczyny i skutki sięgania po
alkohol
- rozumie pojęcie uzaleznienie |
Wyniki konkursu, ankiety |
Klasa III
Trening własnych uzdolnień i talentów |
Lekcje z wychowawcą |
wychowawca |
Wg planu |
- uczeń ma pozytywny obraz samego siebie |
kwestionariusz |
Postawa asertywna w sytuacjach społecznych |
Lekcje z wychowawcą, elementy dramy,
odgrywanie scenek, filmy z wypowiedziami psychologa |
wychowawca |
Wg planu |
- prezentuje postawę asertywną w
sytuacjach społecznych |
Spostrzeżenia wychowawcy, |
Budowanie prawidłowych relacji międzyludzkich, Reagowanie
na takie zjawiska „fala”, bicie osób słabszych, wyłudzanie
pieniędzy |
Zajęcia integracyjne na lekcjach
wychowawczych |
wychowawca |
Wg planu |
- są tolerancyjni wobec innych
- reaguje prawidłowo na zjawiska
przedstawione |
Kwestionariusz, ankieta |
Przyczyny i skutki sięgania po narkotyki
Przypomnienie negatywnego wpływu alkoholu na organizm
człowieka
Co to jest alkoholizm, przyczyny choroby i sposób
zaradzenia jej.
Lekarstwa – niebezpieczeństwa związane z ich nadużywaniem
(lekomania)
Dostarczenie adresów instytucji zajmujących się młodzieżą
uzależnioną |
Praca w grupach, realizacja
dostosowawczego programu profilaktycznego „Obudź się”
Lekcje chemii
Lekcje chemii
Lekcje chemii
Informacje ustne, biuletyny, ulotki |
Opiekun sekcji prozdrowotnej
Nauczyciel chemii
Wychowawcy klas, nauczyciel WOS, pedagog
szkolny |
Wg harmonogramu sekcji
Wg rozkładu
Cały rok, wg potrzeb |
- zna przyczyny i skutki uzależnienia od
narkotyków
- rozumie pojęcie nałóg
- zna prawne i moralne skutki nałogu
narkotykowego
-wie że alkoholizm jest przyczyną
zachowań kryminogennych
wie, że alkoholizm jest chorobą
społeczną
- wie, że nadużywanie środków
farmakologicznych grozi zatruciem lub śmiercią |
Wyniki konkursu i ankiet
Sprawdziany przedmiotowe
|
Cel:
Redukowanie i ograniczanie
przemocy i zachowań agresywnych.
Zadania:
-
Wdrożenie do przestrzegania norm i zasad
prawidłowego funkcjonowania w środowisku i społeczeństwie
-
Nauka komunikacji i mediacji
-
Umiejętność radzenia sobie z negatywnymi
emocjami
-
Eliminacja zachowań agresywnych
Treści
|
Sposób realizacji |
realizatorzy |
termin |
umiejętności |
ewaluacja |
Klasa I
Stworzenie i spisanie kontraktu klasowego Ustalenie sankcji za
nieprzestrzeganie norm |
Kontrakt klasowy |
Nauczyciel -wychowawca |
wrzesień |
Postępuje wg kontraktu klasowego |
|
Komunikacja werbalna i niewerbalna Unikanie wulgaryzmów |
Lekcje z wychowawcą
Lekcje z wychowawcą |
Wychowawca
Wychowawca, nauczyciele |
Przez cały rok |
- uczeń zna rodzaje komunikacji i
stosuje odpowiednio w sytuacjach życiowych
- unika wulgaryzmów w swoich
wypowiedziach |
|
Nazywanie i rozróżnianie emocji pozytywnych i negatywnych
Uczenie polubownego załatwiania spraw( bez przemocy) |
Lekcje wychowawcze z wychowawcą |
Wychowawca, nauczyciele |
Wg planu profilaktyczno - wychowawczego |
-zna i rozróżnia emocje pozytywne i
negatywne |
Spostrzeżenia nauczycieli
|
Co to jest złość i jak sobie z nią radzić? |
Lekcje z wychowawcą, Przedstawienie
profilaktyczno – edukacyjne w oparciu o program „ Spójrz inaczej
na agresję” |
Wychowawcy, opiekunowie sekcji
prozdrowotnej |
Wg planu
Raz w roku |
- wie, co to jest złość, umie wyrażać
złość tak, aby nie przynosiła ona nikomu krzywdy |
|
Klasa II
Życiowe drogowskazy – uczenie przestrzegania ogólnie przyjętych
norm moralnych |
Lekcje z wychowawcą, pedagogiem |
Wychowawca, pedagog |
Wg planu |
- definiuje pojęcie „dekalog moralny”
- wyjaśnia dlaczego przestrzega norm
moralnych |
|
Nauka komunikacji w języku” ja” i „ty” Prawidłowe relacje
nauczyciel – uczeń
Wspólne opracowanie norm i zasad obowiązujących obie strony |
Lekcje z wychowawcą |
wychowawca |
Wg planu |
- ocenia jakość obydwu komunikatów,
stosuje komunikat „ja” jako lepszą formę komunikacji |
|
Uczenie radzenia z trudnymi emocjami i uczuciami |
Lekcje z wychowawcą, filmy |
wychowawca |
Wg planu |
- rozpoznaje i nazywa swoje emocje
- analizuje emocje innych
- stosuje metody pozwalające zapanować
nad uczuciami i emocjami |
|
Agresja – jak powstaje i dlaczego zachowujemy się agresywnie? |
Zajęcia z psychologiem |
psycholog |
Wg planu |
- rozumie mechanizm powstawania agresji |
|
Klasa III
Normy prawne – kodeks cywilny, kodeks karny |
Lekcje WOS, pedagog |
Nauczyciel WOS, pedagog |
Wg rozkładu WOS, wg planu pedagoga
szkolnego |
- wie, jakie są skutki prawne zachowań
nieakceptowanych społecznie |
|
Sposoby konstruktywnego radzenia sobie z problemami.
Dostarczenie adresów instytucji mogących pomóc młodzieży |
Zajęcia z psychologiem
|
Psycholog
Wychowawca, psycholog, pedagog |
Wg planu |
- zna sposoby konstruktywnego radzenia
sobie z konfliktami |
ankieta |
Nie ulegam, nie wybucham. Poznanie technik pozwalających
zapanować na swoimi emocjami i stresem |
Trening umiejętności wg scenariuszy |
Wychowawca, psycholog |
Wg planu |
- zna techniki zapanowania nad emocjami
- wie, jakie emocje przeżywa
- nazywa emocje |
|
Nauka kontrolowania swojej agresji Nabywanie umiejętności
rozwiązywania konfliktów w grupie |
Lekcje z wychowawcą, psychologiem |
Wychowawca, psycholog |
Wg planu |
- kontroluje zachowania agresywne
- potrafi rozwiązywać prawidłowo
konflikty w grupie |
|
Opracowały: mgr Bożena Piotrowska i mgr Maria Oskiera
|