Zastosowanie sztuki składania papieru  zwanej " Origami " w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi (w tym z dziećmi upośledzonymi)

 

            Nazwa  "Origami " kojarzy nam się zwykle z żurawiem, żabką , papierowym kwiatkiem, którym zachwycaliśmy się  u znajomych lub, które zrobiło w szkole nasze dziecko.

Wiemy też , że origami  to sztuka składania papieru pochodząca z Japonii i coraz bardziej popularna w Europie .Podziwiamy  papierowe składanki ,ponieważ są delikatne, piękne misternie wykonane. Czasem wydaje nam się, że wykonanie składanki jest bardzo trudne

i niemożliwe i jak w związku z tym mogą składać origami dzieci niepełnosprawne. 

        Najbardziej znane są składanki, które rozpoczynamy od przygotowania  kwadratu. Istnieje również mniej znana  sztuka składania papierowych kółek. Pozaginane w różny sposób i naklejone na karton kółka tworzą równie piękne jak składanki z kwadratów, obrazki.

Origami z kółek  jest proste, łatwe dla każdego, a co najważniejsze , przy niewielkiej pomocy nauczyciela może je wykonać również dziecko niepełnosprawne.

        Origami  z kółek nie wymaga specjalnych materiałów, drogiego czy eleganckiego papieru,  przyborów. Wystarczy  tani papier kolorowy do wycinanek , nożyczki i klej .Wykorzystywać można  zwykły papier gazetowy,  kartki z kolorowych czasopism, papier, w który opakowane były prezenty ,czekoladki...Origami wykorzystać możemy jako metodę pracy na lekcjach plastyki , techniki, matematyki, środowiska, muzyki. Sztuka origami  stosowana jako metoda pracy ,spełnia wszystkie zasady ortodydaktyki tj:

*        Zasadę życzliwości i pomocy ;Uczniowie pomagają sobie wzajemnie w przygotowaniach. Mają wspólny "Bank kółek". Wymieniają się papierem w razie potrzeby. Tym samym ,  poprawia się atmosfera w zespole klasowym. Uczniowie przezwyciężają niewiarę  we własne siły, ponieważ każda praca przynosi spodziewany efekt. Nauczyciel spełnia  funkcję doradcy i pomocnika.   

*        Zasadę kształtowania pozytywnej atmosfery w pracy ; Dobre nastawienie do pracy wpływa na efektywność i wydajność pracy. Indywidualizacja pracy przyczynia się do poprawy kontaktów między dziećmi / nie ma rywalizacji / i kształtowanie cech społecznych.

*        Zasadę aktywności i indywidualizacji ; Uczniowie rozpoczynają pracę od prostych złożeń, przechodząc stopniowo do trudniejszych. Mają możliwość wyboru tematu pracy. Pracują w indywidualnym tempie. Dzieci , które nie mogą samodzielnie wycinać kółek,  korzystają

z "Banku kółek" lub też kółka przygotowuje dla nich nauczyciel. W czasie wykonywania

pracy dzieci mogą swobodnie poruszać się po sali, możliwe jest słuchanie cichej, relaksującej muzyki. Każdy uczeń podpisuje swoją pracę /pisze po śladzie, wymyśla tytuł, wskazuje, jak chce prace podpisać / .Wszystkie prace umieszczane są na wystawie.

*        Zasadę dominacji wychowania ; Praca z wykorzystaniem sztuki origami przebiega na  podstawie wcześniej ustalonego planu . Tematy poszczególnych prac /składanek/ są dostosowane do aktualnego tematu dnia, tygodnia .

Podczas zajęć obowiązują wspólnie ustalone zasady dotyczące zarówno zachowania , jak i przebiegu pracy:

-           przygotowanie warsztatu pracy, porządek w miejscu pracy, życzliwy  i pomocny stosunek do kolegów

-          kolejność  stałych czynności / wybór wzoru, przygotowanie , jeżeli to konieczne rysowanie i wycinanie kółek, dalej  zagniatanie kółek, analiza pracy, przyklejanie podpisywanie, umieszczanie na wystawie /

*        Zasadę treści kształcących ;Poprzez zastosowanie sztuki origami w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych realizujemy wiele celów kształcenia.

-          Kształcenie mowy biernej, słuchanie poleceń nauczyciela, korzystanie z objaśnień słownych ,oswajanie się ze słownictwem

-          Nazywanie przedmiotów, rzeczy, zwierząt, ćwiczenia w  formułowaniu poprawnej wypowiedzi ,wypowiadanie się na temat, wypowiadanie się pełnymi zdaniami, zadawanie pytań i udzielanie poprawnych odpowiedzi, określanie cech za pomocą przymiotników, układanie historyjek i opowiadanie ich  na podstawie obrazków, nauka samorzutnego wypowiadanie życzeń i własnych poglądów.

-          Ćwiczenie orientacji w stosunkach czasowo-przestrzennych, wyodrębnianie cech wielkościowych, porównywanie ich, szukanie cech wspólnych, ocena wielkości, ,koloru  kształtu, materiału, mierzenie i kreślenie przy pomocy szablonu, cyrkla.

-          Usprawnianie manualne dłoni, motoryki małej

-          Kształcenie spostrzegawczości, orientacji w przestrzeni, koordynacji wzrokowo -ruchowej, rozwijanie wyobraźni, logicznego myślenia, podzielności uwagi,

-          Doskonalenie czynności samoobsługowych, doskonalenie prawidłowego i dokładnego wykonania czynności, wdrażanie do ładu i porządku, współpracy i wzajemnej pomocy bezpiecznego i właściwego stosowania przyrządów i przyborów, rozwijanie wytrwałości i cierpliwości, podnoszenie poziomu samodzielności,

-          Produkcja np. kartek z życzeniami , kartek świątecznych , dekoracji

     

Sztukę składania papieru origami wykorzystuję w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych od dwóch lat. Stosuję ją na zajęciach zarówno z dziećmi sprawnymi manualnie , jak i tymi, które mają niesprawne dłonie. Tym drugim przygotowuję zestawy kółek, dzieci same wybierają właściwe. Samodzielnie lub z moją pomocą zaginają je, potem wspólnie naklejamy na kartkę , zgodnie z przygotowanym wcześniej wzorem lub inwencją dziecka. Dzieci upośledzone w stopniu umiarkowanym  wykonują obrazki samodzielnie lub z niewielką  pomocą, również wg wzorów.

             Dzieci lubią tę formę pracy, ponieważ daje im satysfakcję - gotowy, ładny obrazek.

Przy zastosowaniu innych technik prace plastyczne są trudne dla tych dzieci, które mają niesprawne dłonie. Origami wymaga od nauczyciela pokaźnego zestawu wzorów, ale wiem z własnego doświadczenia , że możemy zaczynać od  kilku - trzech, czterech. Kolejne tworzymy z czasem.

Wzorki, z których korzystam w pracy z dziećmi, wymyśliły uczestniczki cyklu szkoleń  zorganizowanych  przez Centrum Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej  pt. "Metoda zastosowania sztuki origami w stymulowaniu rozwoju psychofizycznego, społecznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży" Szkolenia prowadziły p.dr M. Kamecka i p.mgr J.Czajka.

           

                                                                                              Joanna Adamus

 

 

Przykładowy konspekt lekcji  przeprowadzonej w klasie "życia" z zastosowaniem sztuki składania papieru origami .

 Data  13.03 2001

Nauczyciel  Joanna Adamus

Temat : Jakimi pojazdami można dojechać do Żyrardowa -wykonanie prac plastycznych  

               z zastosowaniem sztuki składania papieru origami

 

Cele

-          operacyjne : uczeń : nazywa i rozpoznaje różne pojazdy na obrazach, nazywa figury geometryczne, samodzielnie porównuje i określa wielkość kół ,wypowiada swoje spostrzeżenia dotyczące oglądanego obrazka,

uczeń potrafi : narysować koło o odpowiedniej wielkości /  z wykorzystaniem  cyrkla lub szablonu / ,samodzielnie wyciąć koło nożyczkami, zagnieść koło w odpowiedni sposób, zgodnie z przedstawionym wzorem

-           rewalidacyjne  : kształtowanie spostrzegawczości, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie wyobraźni, logicznego myślenia, pamięci, koncentracji, podzielności uwagi , doskonalenie umiejętności mierzenia i wycinania ,  kształcenie poprawnej wypowiedzi , usprawnianie motoryki małej, stworzenie dziecku możliwości odniesienia sukcesu, wywołanie miłej atmosfery podczas zajęć

-          wychowawcze : kształtowanie umiejętności pracy z zachowaniem ładu i porządku,

wdrażanie do współpracy  , kształtowanie zasad zachowania bezpieczeństwa i właściwego zachowania w czasie pracy z wykorzystaniem nożyczek , cyrkla, rozwijanie cierpliwości, podniesienie poziomu samodzielności

 

Forma organizacyjna - dwugodzinna jednostka metodyczna                  

Metody : oglądowe, słowne, praktyczne, naśladownictwo, pokaz,

Formy pracy :  zbiorowa jednolita , praca indywidualna zróżnicowana

Środki dydaktyczne: papier kolorowy,  przygotowane przez nauczyciela obrazy pojazdów 

                                wykonane metodą origami, nożyczki, klej, kolorowy karton, szablony

                                 cyrkiel , ołówek     

Przebieg zajęć

1.        Powitanie dzieci

2.        Rozmowa kierowana na temat różnych pojazdów którymi poruszają się ludzie..

3.        Wypowiedzi dzieci nawiązujące do tematu : Jakimi pojazdami dojechać można

       do Żyrardowa ?

4.        Podanie tematu lekcji i objaśnienie przebiegu lekcji .

5.        Przypomnienie zasad pracy obowiązujących na lekcji z zastosowaniem sztuki składania papieru origami .Przypomnienie przez dzieci zasad bezpieczeństwa .

6.        Pokaz i omówienie obrazów pojazdów wykonanych metodą origami przygotowanych przez nauczyciela  / nazywanie pojazdów , porównywanie wielkości i ilości kół wykorzystanych do wykonania jednego obrazka,  omówienie sposobu  zagniatania  i przyklejenia kółek/ 

7.        Wybór  wzorów pojazdów wykonanych przez nauczyciela /każe dziecko wybiera jeden wzór/

8.        Praca  dzieci  

a)      Dzieci które nie potrzebują pomocy wykonują pracę samodzielnie./ same wycinają kółka o odpowiedniej wielkości , następnie zaginają je i przyklejają , nauczyciel pełni tylko rolę doradcy  , sprawdza pracę przed przyklejeniem/

b)      Dzieci które wymagają pomocy w wycięciu kółek /  dzieci rysują potrzebne kółka, nauczyciel wycina je ,następnie dzieci samodzielnie zaginają i przyklejają kółka , nauczyciel sprawdza pracę przed przyklejeniem /

c)      Dzieci , które wymagają pomocy na wszystkich etapach pracy / dzieci korzystają z wcześniej przygotowanego zestawu lub" Banku kółek" ,zaginają kółka zgodnie z instrukcją nauczyciela  lub przy jego pomocy, samodzielnie je przyklejają poszczególne elementy obrazka zgodnie z instrukcją nauczyciela /

9.        Zajęcia końcowe ; omówienie  gotowych prac , umieszczenie wszystkich prac na wystawie ocena pracy dzieci na lekcji

10.    Zakończenie pracy / porządkowanie stanowisk pracy, przerwa /

 

                                                                       

    

 

 

 

 

 

 

Powrót