KULTURA POLSKA NA TLE TRADYCJI ŚRÓDZIEMNOMORSKIEJ
Program nauczania ścieżki edukacyjnej
w Gimnazjum Specjalnym przy SOSW w Żyrardowie dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

Program ścieżki edukacyjnej - "Kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej" opracowany został w oparciu o podstawę programowa ścieżki edukacyjnej dla gimnazjum - "Kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej".

Poprzez realizację treści wymienionej ścieżki uczniowie:

  1. Dostrzegą związki między kulturą współczesną a starożytną kulturą Grecji i Rzymu oraz chrześcijaństwem pierwszych wieków.
  2. Zrozumieją ciągłość rozwoju kultury i trwałość ludzkich osiągnięć.
  3. Poznają wartości przejęte przez Polskę od innych narodów i kultur.

Program ścieżki edukacyjnej - "Kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej" będzie realizowany w ramach następujących zajęć edukacyjnych: historii, języka polskiego, geografii, sztuki, religii oraz godziny z wychowawcą.
Osiągnięcia ucznia w zakresie ścieżki edukacyjnej - "Kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej" oceniane będą według przedmiotowych systemów oceniania.

Cele kształcenia i wychowania

Materiał nauczania

Zakres pojęciowy

Zajęcia edukacyjne

Klasa

Procedury osiągania celów

Osiągnięcia ucznia

Uczeń potrafi /wie:

Lokalizowa - nie w czasie epoki starożytnej.

Zrozumienie pojęć: starożytność, p.n.e., n.e., epoka.

Chronologia starożytności.

  • starożytność, p.n.e., n.e.,
    epoka

historia

kl. I

Zaznaczanie epoki starożytnej na linii czasu.

Zaznaczyć na linii czasu początek i koniec epoki starożytnej.

Wyjaśnić pojęcia: starożytność, p.n.e., n.e., epoka.

Poznanie położenia oraz klimatu starożytnych państw: Grecji, Rzymu i Palestyny.

Elementy geografii świata starożytnego.

  • Starożytne państwa: Grecja i Rzym oraz Palestyna w basenie Morza Śródziemnego.

  • Klimat państw starożytnych.

historia

kl.I

Określanie położenia i klimatu starożytnych państw: Grecji i Rzymu oraz Palestyny - praca z wykorzystaniem mapy historycznej.

Wymienić starożytne państwa: Grecję, Rzym i Palestynę.

Zlokalizować na mapie i określić klimat starożytnych państw: Grecji, Rzymu oraz Palestyny.

Poznanie położenia oraz klimatu Grecji i Włoch.

Grecja i Włochy w basenie Morza Śródziemnego.

  • Położenie Grecji i Włoch w Europie.

  • Klimat państw śródziemnomorskich.

  • państwo śródziemnomorskie

geografia

kl. II

Lokalizowanie Grecji i Włoch w basenie Morza Śródziemnego oraz określanie ich klimatu - praca z wykorzystaniem mapy geograficznej.

Znaleźć na mapie Grecję i Włochy.

Określić klimat Grecji i Włoch.

Wyjaśnić pojęcie -państwo śródziemnomorskie.

Poznanie idei i wynalazków ludów starożytnych, które stały się własnością ogólnoludzką.

Rozwijanie szacunku dla dziedzictwa kultury duchowej i materialnej ludzkości.

Wdrażanie do dostrzegania związków między kulturą współczesną a starożytną kulturą Grecji i Rzymu.

Cywilizacyjne dziedzictwo kultury starożytnej.

  • Pismo alfabetyczne.

  • System miar i wag.

  • Wynalezienie koła.

  • Rozwój nauk: astronomii, medycyny, algebry.

  • Wynalezienie pieniądza.

  • Mitologia grecka.

  • Teatr w życiu mieszkańców Grecji.

  • Piękno świata i człowieka w sztuce.

  • Zabytki architektury (Akropol, Koloseum).

  • Prawo rzymskie.

  • cywilizacja, dziedzictwo kulturowe, mit, mitologia, bóg, heros, igrzyska sportowe, komedia, tragedia,

  • zabytek, norma, kodeks prawny

historia,

język polski,

sztuka

kl. I

Wykorzystanie książek z serii: "Świat wczoraj i dziś", " Oni zmienili świat", "Tak żyli ludzie" - przeglądanie, wyszukiwanie informacji.

Opracowanie wybranych mitów greckich ("Prometeusz", "Syzyf", "Dedal i Ikar").

Rysowanie postaci mitologicznych.

Wykonanie gazetek tematycznych.

Oglądanie albumów

przedstawiających sztukę

starożytną i renesansową.

Wymienić idee i wynalazki starożytnych państw: Grecji i Rzymu, które przetrwały do naszych czasów.

Wyjaśnić pojęcia: cywilizacja, dziedzictwo kulturowe, mit, mitologia, bóg, heros, igrzyska sportowe, komedia, tragedia, zabytek, norma, kodeks prawny.

Odróżnić pismo alfabetyczne od pisma obrazkowego.

Podać przykładowe jednostki miar i wag wynalezione w starożytności.

Powiedzieć, jakie znaczenie miało wynalezienie koła.

Wie, czym zajmują się nauki: astronomia, medycyna, algebra.

Wymienić przykładowe mity greckie.

Powiedzieć, jaką rolę odgrywały igrzyska sportowe w życiu starożytnych Greków.

Wymienić dyscypliny sportowe wchodzące w skład pięcioboju.

Wie, że idee olimpijskie istnieją we współczesnym świecie.

Wie, że sport to czynnik łączący ludzi różnych narodowości.

Wie, czym różni się tragedia od komedii.

Wie, że sztuka starożytna ukazywała piękno świata i człowieka.

Wymienić i rozpoznać na ilustracjach wybrane zabytki sztuki starożytnej.

Wie, że sztuka renesansowa nawiązywała do idei starożytnych.

Wie, że prawo rzymskie jest fundamentem systemów prawnych Europy.

Wzbogacanie świata duchowego uczniów.

Wdrażanie do dostrzegania związków między kulturą współczesną a chrześcijań -stwem pierwszych wieków.

5. Kultura chrześcijańska.

  • Jezus z Nazaretu - Jego życie i nauczanie.

  • Chrześcijaństwo nową religią.

  • Apostołowie - uczniowie Jezusa.

  • Biblia - święta księga chrześcijan.

  • Papież - następca św. Piotra.

  • Kult Matki Bożej i świętych.

  • Święta chrześcijańskie, ich obrzędowość.

  • chrześcijaństwo, religia, Biblia, apostoł, papież, kult, święty, obrzędowość

historia,

język polski, religia, sztuka,

godzina z

wycho - wawcą

kl. I,

kl. II,

kl. III

Opracowywanie wybranych opowieści biblijnych (m. in. "Historia Mojżesza").

Ilustrowanie wybranych opowieści biblijnych.

Czytanie fragmentów Biblii -analiza (np. "Opis stworzenia świata i człowieka").

Przygotowanie szkolnych jasełek -występy uczniów.

Rozmowy na temat świąt chrześcijańskich i związanej z nimi obrzędowości.

Nazywanie obrzędów religijnych, które towarzyszą świętom chrześcijańskim.

Wyjaśnić pojęcia: chrześcijaństwo, religia Biblia, apostoł, papież, kult, święty, obrzędowość.

Wie, że chrześcijanin to wyznawca Jezusa.

Wie, że religia chrześcijańska istnieje od czasów starożytnych.

Opowiedzieć i zilustrować wybraną historię biblijną.

Wystąpić w szkolnych jasełkach.

Wymienić najważniejsze święta chrześcijańskie.

Wie, że święta chrześcijańskie mają swoją obrzędowość.

Opracowała Martyna Krawczyk

Powrót