Lokalizowa -
nie w czasie epoki starożytnej.
Zrozumienie pojęć: starożytność, p.n.e.,
n.e., epoka. |
Chronologia
starożytności.
|
historia |
kl. I |
Zaznaczanie
epoki starożytnej na linii czasu. |
Zaznaczyć na
linii czasu początek i koniec epoki starożytnej.
Wyjaśnić pojęcia: starożytność, p.n.e.,
n.e., epoka. |
Poznanie położenia oraz klimatu starożytnych państw: Grecji, Rzymu i
Palestyny. |
Elementy geografii świata starożytnego.
|
historia |
kl.I |
Określanie położenia i klimatu starożytnych państw: Grecji i Rzymu oraz
Palestyny - praca z wykorzystaniem mapy historycznej. |
Wymienić starożytne państwa: Grecję, Rzym i Palestynę.
Zlokalizować na mapie i określić klimat
starożytnych państw: Grecji, Rzymu oraz Palestyny. |
Poznanie idei i wynalazków ludów starożytnych, które stały się
własnością ogólnoludzką.
Rozwijanie szacunku dla dziedzictwa
kultury duchowej i materialnej ludzkości.
Wdrażanie do dostrzegania związków między
kulturą współczesną a starożytną kulturą Grecji i Rzymu. |
Cywilizacyjne dziedzictwo kultury starożytnej.
-
Pismo alfabetyczne.
-
System miar i wag.
-
Wynalezienie koła.
-
Rozwój nauk: astronomii, medycyny,
algebry.
-
Wynalezienie pieniądza.
-
Mitologia grecka.
-
Teatr w życiu mieszkańców Grecji.
-
Piękno świata i człowieka w sztuce.
-
Zabytki architektury (Akropol,
Koloseum).
-
Prawo rzymskie.
-
cywilizacja, dziedzictwo kulturowe,
mit, mitologia, bóg, heros, igrzyska sportowe, komedia, tragedia,
-
zabytek, norma, kodeks prawny
|
historia,
język polski,
sztuka |
kl.
I |
Wykorzystanie książek z serii: "Świat wczoraj i dziś", " Oni zmienili
świat", "Tak żyli ludzie" - przeglądanie, wyszukiwanie informacji.
Opracowanie wybranych mitów greckich ("Prometeusz",
"Syzyf", "Dedal i Ikar").
Rysowanie postaci mitologicznych.
Wykonanie gazetek tematycznych.
Oglądanie albumów
przedstawiających sztukę
starożytną i renesansową. |
Wymienić idee i wynalazki starożytnych państw: Grecji i Rzymu, które
przetrwały do naszych czasów.
Wyjaśnić pojęcia: cywilizacja,
dziedzictwo kulturowe, mit, mitologia, bóg, heros, igrzyska sportowe,
komedia, tragedia, zabytek, norma, kodeks prawny.
Odróżnić pismo alfabetyczne od pisma
obrazkowego.
Podać przykładowe jednostki miar i wag
wynalezione w starożytności.
Powiedzieć, jakie znaczenie miało
wynalezienie koła.
Wie, czym zajmują się nauki: astronomia,
medycyna, algebra.
Wymienić przykładowe mity greckie.
Powiedzieć, jaką rolę odgrywały igrzyska
sportowe w życiu starożytnych Greków.
Wymienić dyscypliny sportowe wchodzące w
skład pięcioboju.
Wie, że idee olimpijskie istnieją we
współczesnym świecie.
Wie, że sport to czynnik łączący ludzi
różnych narodowości.
Wie, czym różni się tragedia od komedii.
Wie, że sztuka starożytna ukazywała
piękno świata i człowieka.
Wymienić i rozpoznać na ilustracjach
wybrane zabytki sztuki starożytnej.
Wie, że sztuka renesansowa nawiązywała do
idei starożytnych.
Wie, że prawo rzymskie jest fundamentem
systemów prawnych Europy. |
Wzbogacanie świata duchowego uczniów.
Wdrażanie do dostrzegania związków między
kulturą współczesną a chrześcijań -stwem pierwszych wieków. |
5. Kultura chrześcijańska.
-
Jezus z Nazaretu - Jego życie i
nauczanie.
-
Chrześcijaństwo nową religią.
-
Apostołowie - uczniowie Jezusa.
-
Biblia - święta księga chrześcijan.
-
Papież - następca św. Piotra.
-
Kult Matki Bożej i świętych.
-
Święta chrześcijańskie, ich
obrzędowość.
-
chrześcijaństwo, religia, Biblia,
apostoł, papież, kult, święty, obrzędowość
|
historia,
język polski, religia, sztuka,
godzina z
wycho - wawcą |
kl.
I,
kl. II,
kl. III |
Opracowywanie wybranych opowieści biblijnych (m. in. "Historia
Mojżesza").
Ilustrowanie wybranych opowieści
biblijnych.
Czytanie fragmentów Biblii -analiza (np.
"Opis stworzenia świata i człowieka").
Przygotowanie szkolnych jasełek -występy
uczniów.
Rozmowy na temat świąt chrześcijańskich i
związanej z nimi obrzędowości.
Nazywanie obrzędów religijnych, które
towarzyszą świętom chrześcijańskim. |
Wyjaśnić pojęcia: chrześcijaństwo, religia Biblia, apostoł, papież,
kult, święty, obrzędowość.
Wie, że chrześcijanin to wyznawca Jezusa.
Wie, że religia chrześcijańska istnieje
od czasów starożytnych.
Opowiedzieć i zilustrować wybraną
historię biblijną.
Wystąpić w szkolnych jasełkach.
Wymienić najważniejsze święta
chrześcijańskie.
Wie, że święta chrześcijańskie mają swoją
obrzędowość. |