EDUKACJA EUROPEJSKA

Program nauczania ścieżki edukacyjnej

w Gimnazjum Specjalnym przy SOSW w Żyrardowie

dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

 

Program edukacyjny – „Edukacja europejska” opracowany został w oparciu o podstawę programową ścieżki edukacyjnej dla gimnazjum – „Edukacja europejska”. Ścieżka ta obejmuje te dziedziny wiedzy, które przybliżają historię integrowania się Europy, funkcjonowanie instytucji europejskich, współpracę gospodarczą i polityczną państw członkowskich oraz proces integracji Polski z Unią Europejską.

Program – „Edukacja europejska” będzie realizowany w ramach następujących zajęć edukacyjnych: historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii, języka polskiego, sztuki, informatyki oraz godziny z wychowawcą.

Treści kształcenia ścieżki edukacyjnej – „Edukacja europejska” ujęte zostały w opracowanym programie edukacyjnym w formie pięciu modułów:

 

Moduł  I. Polska w Europie.

Moduł II. Tworzenie się zjednoczonej Europy.

Moduł III. Funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej.

Moduł IV. Polityka Unii Europejskiej i bezpieczeństwo europejskie.

Moduł V. Człowiek w jednoczącej się Europie.

 

Wprowadzenie programu edukacyjnego – „Edukacja europejska” jest realizacją europejskiego wymiaru edukacji, umożliwiającego podjęcie przez szkołę takich działań, które uświadomiłyby młodemu pokoleniu, że Unia Europejska istnieje, rozwija się i w znacznym stopniu wpływa na jego teraźniejszość i przyszłość.

Problematyka europejska wymaga ciągłego, systematycznego aktualizowania informacji. Niezbędne jest więc bieżące uzupełnianie literatury, śledzenie publikacji, komunikatów dotyczących integracji europejskiej oraz postępów Polski w procesach negocjacyjnych.

Osiągnięcia ucznia w zakresie edukacji europejskiej oceniane będą według przedmiotowych systemów oceniania.

 

Moduł I. Polska w Europie

Szczegółowe cele kształcenia i wychowania

Materiał nauczania

Zajęcia edukacyjne

Klasa

Procedury osiągania celów

Osiągnięcia ucznia

Zakres pojęciowy

Uczeń potrafi:

Zapoznanie z położeniem Polski w Europie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Położenie Polski w Europie.

Obszar i granice Polski.

Sąsiedzi Polski.

Położenie w Europie.

(Polska, Europa)

geografia

kl. I

Określanie położenia Polski w Europie, jej obszaru i granic, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską;

Wskazywanie Europy Północnej Południowej, Zachodniej, Środkowej i Wschodniej – praca z wykorzystaniem mapy Europy.

Określić położenie Polski w Europie.

Odczytać z mapy Europy nazwy państw sąsiadujących  z Polską.

Wskazać na mapie Europę Północną, Południową, Zachodnią, Środkową i Wschodnią.

Zaznajomienie z nazwami największych państw i miast europejskich.

Zapoznanie z nazwami największych miast polskich.

Kształtowanie umiejętności lokalizowania na mapie największych państw i miast europejskich.

Europa, w której żyjemy.

Największe państwa Europy.

Największe miasta europejskie.

Największe miasta w Polsce.

     (państwo, miasto)

geografia

kl. I

kl. II

Odczytywanie z danych statystycznych nazw największych państw Europy pod względem powierzchni oraz największych miast europejskich i polskich pod względem ludności.

Oglądanie filmów edukacyjnych.

Wymienić nazwy największych państw Europy pod względem powierzchni oraz nazwy największych miast europejskich (w tym także polskich) pod względem ludności.

Wskazać na mapie największe państwa i miasta europejskie.

Uświadomienie, że Polskę i inne kraje europejskie łączą: filozofia i demokracja grecka, prawo rzymskie oraz tradycje chrześcijańskie.

Kulturowa i cywilizacyjna przynależność Polski do Europy.

Wspólne podstawy cywilizacyjne łączące kraje europejskie:

filozofia i demokracja grecka;

prawo rzymskie;

tradycje chrześcijańskie

(kultura, cywilizacja, filozofia, demokracja, prawo, tradycja, chrześcijaństwo)

historia,

język  polski

kl. I

Oglądanie filmów edukacyjnych, albumów i innych publikacji dotyczących kultury i cywilizacji europejskiej.

Rozumie, że Polskę i inne kraje europejskie łączą: filozofia i demokracja, prawo rzymskie oraz tradycje chrześcijańskie.

Ukazanie wkładu wybitnych Polaków w europejskie dziedzictwo kulturowe.

Związki pomiędzy Polską a innymi państwami Europy w przeszłości i teraźniejszości.

Sylwetki wybitnych Polaków – Europejczyków: Mikołaja Kopernika, Fryderyka Chopina, Adama Mickiewicza, Henryka Sienkiewicza, Marii Skłodowskiej – Curie, Jana Pawła II.

język polski,

historia,

sztuka

kl. I

kl. II

kl. III

Wyszukiwanie w bibliotece szkolnej informacji na temat zasług wybitnych Polaków dla Polski i Europy – sporządzanie teczek tematycznych.

Wymienić wybitnych Polaków – Europejczyków.

Powiedzieć z czego zasłynęli: Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Adam Mickiewicz, Henryk Sienkiewicz, Maria Skłodowska – Curie, Jan Paweł II.

Zapoznanie z nazwami i położeniem historycznych regionów Polski.

Zaznajomienie z wyglądem dawnych codziennych i świątecznych strojów mieszkańców Mazowsza.

Poznanie tradycyjnych potraw regionalnych.

Poznanie dawnych zajęć ludności Mazowsza.

Poznanie pieśni i tańców ludowych oraz zwyczajów i obrzędów ludowych charakterystycznych dla regionu.

Ukazanie współczesnego życia i pracy ludzi w regionie.

Mazowsze – region, w którym mieszkam – dawniej i dziś.

Historyczne regiony Polski.

Dawne stroje codzienne i świąteczne mieszkańców Mazowsza.

Tradycyjne potrawy regionalne.

Dawne zajęcia ludności Mazowsza.

Pieśni i tańce ludowe.

Zwyczaje i obrzędy ludowe.

Współczesne życie i praca ludzi w regionie.

(region, tradycja, zwyczaj, obrzędy)

historia,

język polski, technika, sztuka, godzina z wychowawcą

kl. I

kl. II

kl. III

Lokalizowanie na mapie historycznych regionów Polski.

Wycieczka do Łowicza – oglądanie w muzeum strojów łowickich, wyposażenia izb mieszkalnych.

Przyrządzanie potraw regionalnych i ich degustacja.

Oglądanie ilustracji, czytanie tekstów dotyczących dawnych zajęć ludności Mazowsza – sporządzenie listy dawnych zawodów naszego regionu.

Słuchanie pieśni i oglądanie regionalnych tańców ludowych w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze.

Wykonywanie pisanek, wycinanek ludowych.

Oglądanie filmów edukacyjnych, ilustracji na temat współczesnego życia i pracy ludzi w regionie.

Wymienić historyczne regiony Polski i wskazać je na mapie.

Podać nazwę regionu, w którym mieszka,

Powiedzieć, jak wyglądały dawne codzienne i świąteczne stroje mieszkańców Mazowsza.

Podać nazwy tradycyjnych potraw regionalnych, przyrządzić wybrane potrawy.

Powiedzieć jakie zajęcia wykonywali dawniej mieszkańcy Mazowsza.

Zaśpiewać ludową pieśń regionalną.

Wykonać pisankę, wycinankę ludową.

Wymienić charakterystyczne zwyczaje i obrzędy ludowe regionu Mazowsza.

Powiedzieć jak wygląda życie i praca współczesnych mieszkańców Mazowsza.

Zapoznanie z działalnością Pawła Hulki – Laskowskiego.

Poznanie zabytków Żyrardowa i regionu.

Dziedzictwo kulturowe regionu, w którym mieszkam i jego związek z Europą.

Postać Pawła Hulki – Laskowskiego – sławnego Żyrardowianina.

Robotnicza zabudowa Żyrardowa.

Dworek Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

Pałac Radziwiłłów w Nieborowie.

Zamek Królewski, Stare Miasto w Warszawie.

(zabytki)

historia,

język polski, sztuka, godzina z wychowawcą

kl. I

kl. II

kl. III

Współpraca z pracownikami Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie: lekcje muzealne, zwiedzanie stałych i czasowych wystaw.

Wycieczki po Żyrardowie i do wybranych miejsc regionu.

Rysowanie zabytkowego obiektu mojego regionu.

Powiedzieć, z czego  zasłynął Paweł Hulka – Laskowski.

Wymienić najważniejsze zabytki Żyrardowa i regionu.

Narysować zabytkowy obiekt regionu.

Zrozumienie przyczyn tworzenia euroregionów.

Poznanie nazw przykładowych euroregionów i lokalizowanie ich na mapie.

Euroregiony jako przykład współpracy na obszarach przygranicznych.

Pojęcie euroregionu.

Cele tworzenia euroregionów.

Przykłady euroregionów – Euroregion Karpaty, Euroregion Pomerania.

(euroregion)

geografia

kl. I

 

Wskazywanie na mapie i określanie granic euroregionów.

Oglądanie filmów edukacyjnych.

 

Rozumie pojęcie euroregionu.

Wymienić cele tworzenia euroregionów.

Podać nazwy przykładowych euroregionów i wskazać na mapie ich położenie.

Moduł II. Tworzenie się zjednoczonej Europy

Uświadamianie przyczyn dążenia państw europejskich do integracji po II wojnie światowej.

Ukazanie znaczenia Traktatu z Maastricht dla integracji europejskiej.

Wyjaśnienie pojęcia – Unia Europejska.

Powstanie Unii Europejskiej.

Integracja europejska po II wojnie światowej.

Traktat z Maastricht – powołanie Unii Europejskiej.

Pojęcie Unii Europejskiej

(integracja europejska, traktat, Unia Europejska)

historia,

wiedza o społeczeństwie

kl. III

Zapisanie głównych celów i postanowień Traktatu z Maastricht.

 

Wymienić przyczyny integracji państw europejskich po drugiej wojnie światowej.

Wyjaśnić, jakie znaczenie dla integracji europejskiej miał Traktat z Mastricht.

Wyjaśnić znaczenie pojęcia – Unia Europejska.

Zapoznanie z nazwami państw członkowskich Unii Europejskiej.

Wyjaśnienie znaczenia statusu państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Zdobycie najważniejszych wiadomości o każdym z krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Europa piętnastu – państwa członkowskie Unii Europejskiej.

Państwa członkowskie Unii Europejskiej – ich status.

Informacje o każdym z 15 krajów członkowskich (stolica, język, flaga, zabytki, zwyczaje, narodowe potrawy).

(państwo członkowskie Unii Europejskiej, status)

geografia, historia,

wiedza o społeczeństwie,

godzina z wychowawcą

kl. III

Szkolny turniej wiedzy na temat: „ Jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy, kiedy myślisz o Francji, Belgii...?” (9 V  - Dzień Europy).

Wymienić nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej.

Wyjaśnić, na czym polega status państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Wymienić istotne informacje o każdym z krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Zapoznanie z nazwami przykładowych państw stowarzyszonych z Unią Europejską.

Wyjaśnienie statusu państwa stowarzyszonego z Unią Europejską.

Zapoznanie z najważniejszymi zadaniami dla Polski przed przystąpieniem do Unii Europejskiej.

Państwa stowarzyszone z Unią Europejską.

Państwa stowarzyszone z Unią Europejską – ich status.

Polska – kraj stowarzyszony z Unią Europejską.

Zadania dla Polski przed przystąpieniem do Unii Europejskiej.

(państwo stowarzyszone z Unią Europejską, status)

historia,

wiedza o społeczeństwie

kl. III

Uzupełnianie tabeli na podstawie mapy – wpisywanie nazw państw stowarzyszonych z Unią Europejską.

 

Wymienić nazwy niektórych państw stowarzyszonych z Unią Europejską.

Powiedzieć, na czym polega status państwa stowarzyszonego z Unią Europejską.

Podać zadania stojące przed Polską na drodze do integracji z Unią Europejską.

Uświadomienie korzyści i zagrożeń dla naszego kraju wynikające z przystąpienia do Unii Europejskiej.

Korzyści i zagrożenia związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.

Korzyści ekonomiczne i pozaekonomiczne.

Zagrożenia.

(korzyści ekonomiczne,  korzyści pozaekonomiczne)

 

historia,

wiedza o społeczeństwie

kl. III

Zdanie prawdziwe lub fałszywe – wybór poprawnych odpowiedzi dotyczących korzyści i zagrożeń związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.

Wymienić najważniejsze korzyści i zagrożenia związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.

Moduł III. Funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej

Zapoznanie z nazwami instytucji Unii Europejskiej i zakresem ich kompetencji.

Poznanie nazw miast – siedzib instytucji Unii Europejskie.

Uświadomienie podobieństw w funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego i Polskiego.

Instytucje Unii Europejskiej.

Instytucje Unii Europejskiej i ich kompetencje:

Rada Europejska;

Komisja Europejska;

Rada Unii Europejskiej;

Parlament Europejski;

Europejski Trybunał Sprawiedliwości;

Parlament w Polsce.

(instytucja, parlament, ustawa)

historia,

wiedza o społeczeństwie

kl. III

Zapisanie kompetencji instytucji Unii Europejskiej.

Odnajdywanie na mapie miast – siedzib instytucji Unii Europejskiej.

Oglądanie w telewizji fragmentów obrad Parlamentu Europejskiego i Polskiego.

 

Wymienić nazwy instytucji Unii Europejskiej i ich kompetencje.

Odnaleźć na mapie miasta – siedziby Unii Europejskiej.

Powiedzieć, co to jest parlament.

Wskazać podobieństwa w funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego i Polskiego.

Poznanie symboli Unii Europejskiej.

Symbole Unii Europejskiej.

Flaga;

Hymn – „Oda do radości” z IV części IX symfonii Ludwiga van Beethovena;

Paszport europejski;

Waluta EURO.

(symbol)

historia,

sztuka,

 wiedza o społeczeństwie

kl. III

Malowanie flagi Unii Europejskiej.

Słuchanie hymnu Unii Europejskiej.

 

Wymienić i rozpoznać symbole Unii Europejskiej.

Wyjaśnić pojęcia – paszport europejski, waluta EURO.

Moduł IV. Polityka Unii Europejskiej i bezpieczeństwo europejskie

Rozumienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej.

Uświadomienie podstawowych zasad polityki gospodarczej Unii Europejskiej.

Ukazanie korzyści dla państw członkowskich Unii Europejskiej z wprowadzenia wspólnej waluty EURO.

 

Polityka gospodarcza Unii Europejskiej.

System gospodarki rynkowej.

Swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału.

Wspólna waluta EURO.

(polityka, gospodarka rynkowa, kapitał, usługa)

historia,

wiedza o społeczeństwie

kl. III

Przeglądanie danych statystycznych dotyczących polityki gospodarcze Unii Europejskiej.

Oglądanie filmów edukacyjnych.

 

Powiedzieć, co to jest gospodarka rynkowa.

Wyjaśnić, na czym polega swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału.

Objaśnić, jakie znaczenie dla państw członkowskich Unii Europejskiej będzie miało wprowadzenie wspólnej waluty EURO.

Poznanie założeń wybranych programów dla młodzieży.

Uświadomienie, że wymiana młodzieży sprzyja wzajemnemu poznaniu i kształtowaniu postawy otwartości na kulturę innych narodów.

Programy Unii Europejskiej dla młodzieży.

Programy współpracy i wymiany młodzieży: „Sokrates”, „Młodzież dla Europy”.

(program)

historia,

wiedza o społeczeństwie,

 informatyka

kl. III

Oglądanie filmów i publikacji na temat wymiany młodzieży w ramach programów Unii Europejskiej.

Wykorzystanie INTERNETU.

Wymienić program Unii Europejskiej dla młodzieży.

Powiedzieć, co daje młodym ludziom wymiana w ramach programów Unii Europejskiej.

Znaleźć w INTRNECIE informacje o programach dla młodzieży.

Uświadomienie potrzeby istnienia sprawnego systemu bezpieczeństwa.

Ukazanie potrzeby współpracy państw europejskich w zakresie bezpieczeństwa.

System bezpieczeństwa państw Unii Europejskiej.

Zadania ONZ i NATO.

Przynależność Polski do systemu bezpieczeństwa Unii Europejskiej.

(system bezpieczeństwa, ONZ, NATO)

historia,  wiedza o społeczeństwie

kl. III

Rozmowa na temat: „Czy przynależność Polski do NATO zwiększa bezpieczeństwo naszego kraju?”.

Wymienić zadania ONZ i NATO.

Wskazać korzyści wynikające z przynależności Polski do ONZ i NATO.

Uzasadnić konieczność współpracy państw europejskich w zakresie bezpieczeństwa.

Moduł V. Człowiek w jednoczącej się Europie

Zapoznanie z katalogiem praw człowieka.

Zrozumienie znaczenia przestrzegania praw człowieka dla funkcjonowania demokracji.

Uświadomienie znaczenia pojęcia tolerancja.

Prawa człowieka.

Prawa człowieka na podstawie dokumentów:

„Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”;

„Konwencji Praw Dziecka”;

„Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności”;

„Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych”.

Organizacje rozstrzygające kwestie dotyczące przestrzegania lub łamania praw człowieka:

Europejska Komisja Praw Człowieka;

Europejski Trybunał Praw Człowieka.

(prawa człowieka, demokracja, tolerancja)

wiedza o społeczeństwie

kl. I

kl. III

Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka (10 XII) – program szkolny.

Oglądanie filmów edukacyjnych.

Wymienić prawa człowieka i organizacje powołane do rozstrzygania kwestii dotyczących przestrzegania lub łamania praw człowieka.

Wyjaśnić pojęcia – demokracja, tolerancja.

 

Uświadomienie umiejętności potrzebnych do  życia w zintegrowanej Europie.

Poznanie najważniejszego prawa obywateli Unii Europejskiej.

Człowiek w Unii Europejskiej.

Cechy młodego Europejczyka.

Najważniejsze prawo obywateli Unii Europejskiej – swobodne poruszanie się i przebywanie na obszarze państw członkowskich.

historia,

wiedza o społeczeństwie

kl. III

Burza mózgów – „Jakie cechy powinien posiadać młody Europejczyk?”.

Dostrzec potrzebę zdobywania takich umiejętności niezbędnych do życia w zintegrowanej Europie, jak przedsiębiorczość, otwartość na zmiany, umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi.

Wymienić najważniejsze prawo obywateli Unii Europejskiej.

               

 Opracowała Martyna Krawczyk

Powrót