EDUKACJA EUROPEJSKA
Program nauczania ścieżki edukacyjnej
w Gimnazjum Specjalnym przy SOSW w Żyrardowie
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
Program edukacyjny – „Edukacja europejska” opracowany został w oparciu o podstawę programową ścieżki edukacyjnej dla gimnazjum – „Edukacja europejska”. Ścieżka ta obejmuje te dziedziny wiedzy, które przybliżają historię integrowania się Europy, funkcjonowanie instytucji europejskich, współpracę gospodarczą i polityczną państw członkowskich oraz proces integracji Polski z Unią Europejską.
Program – „Edukacja europejska” będzie realizowany w ramach następujących zajęć edukacyjnych: historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii, języka polskiego, sztuki, informatyki oraz godziny z wychowawcą.
Treści kształcenia ścieżki edukacyjnej – „Edukacja europejska” ujęte zostały w opracowanym programie edukacyjnym w formie pięciu modułów:
Moduł I. Polska w Europie.
Moduł II. Tworzenie się zjednoczonej Europy.
Moduł III. Funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej.
Moduł IV. Polityka Unii Europejskiej i bezpieczeństwo europejskie.
Moduł V. Człowiek w jednoczącej się Europie.
Wprowadzenie programu edukacyjnego – „Edukacja europejska” jest realizacją europejskiego wymiaru edukacji, umożliwiającego podjęcie przez szkołę takich działań, które uświadomiłyby młodemu pokoleniu, że Unia Europejska istnieje, rozwija się i w znacznym stopniu wpływa na jego teraźniejszość i przyszłość.
Problematyka europejska wymaga ciągłego, systematycznego aktualizowania informacji. Niezbędne jest więc bieżące uzupełnianie literatury, śledzenie publikacji, komunikatów dotyczących integracji europejskiej oraz postępów Polski w procesach negocjacyjnych.
Osiągnięcia ucznia w zakresie edukacji europejskiej oceniane będą według przedmiotowych systemów oceniania.
Moduł I. Polska w Europie |
|||||||
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania |
Materiał nauczania |
Zajęcia edukacyjne |
Klasa |
Procedury osiągania celów |
Osiągnięcia ucznia |
||
Zakres pojęciowy |
Uczeń potrafi: |
||||||
Zapoznanie z położeniem Polski w Europie.
|
Położenie Polski w Europie. Obszar i granice Polski. Sąsiedzi Polski. Położenie w Europie. (Polska, Europa) |
geografia |
kl. I |
Określanie położenia Polski w Europie, jej obszaru i granic, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską; Wskazywanie Europy Północnej Południowej, Zachodniej, Środkowej i Wschodniej – praca z wykorzystaniem mapy Europy. |
Określić położenie Polski w Europie. Odczytać z mapy Europy nazwy państw sąsiadujących z Polską. Wskazać na mapie Europę Północną, Południową, Zachodnią, Środkową i Wschodnią. |
||
Zaznajomienie z nazwami największych państw i miast europejskich. Zapoznanie z nazwami największych miast polskich. Kształtowanie umiejętności lokalizowania na mapie największych państw i miast europejskich. |
Europa, w której żyjemy. Największe państwa Europy. Największe miasta europejskie. Największe miasta w Polsce. (państwo, miasto) |
geografia |
kl. I kl. II |
Odczytywanie z danych statystycznych nazw największych państw Europy pod względem powierzchni oraz największych miast europejskich i polskich pod względem ludności. Oglądanie filmów edukacyjnych. |
Wymienić nazwy największych państw Europy pod względem powierzchni oraz nazwy największych miast europejskich (w tym także polskich) pod względem ludności. Wskazać na mapie największe państwa i miasta europejskie. |
||
Uświadomienie, że Polskę i inne kraje europejskie łączą: filozofia i demokracja grecka, prawo rzymskie oraz tradycje chrześcijańskie. |
Kulturowa i cywilizacyjna przynależność Polski do Europy. Wspólne podstawy cywilizacyjne łączące kraje europejskie: filozofia i demokracja grecka; prawo rzymskie; tradycje chrześcijańskie (kultura, cywilizacja, filozofia, demokracja, prawo, tradycja, chrześcijaństwo) |
historia, język polski |
kl. I |
Oglądanie filmów edukacyjnych, albumów i innych publikacji dotyczących kultury i cywilizacji europejskiej. |
Rozumie, że Polskę i inne kraje europejskie łączą: filozofia i demokracja, prawo rzymskie oraz tradycje chrześcijańskie. |
||
Ukazanie wkładu wybitnych Polaków w europejskie dziedzictwo kulturowe. |
Związki pomiędzy Polską a innymi państwami Europy w przeszłości i teraźniejszości. Sylwetki wybitnych Polaków – Europejczyków: Mikołaja Kopernika, Fryderyka Chopina, Adama Mickiewicza, Henryka Sienkiewicza, Marii Skłodowskiej – Curie, Jana Pawła II. |
język polski, historia, sztuka |
kl. I kl. II kl. III |
Wyszukiwanie w bibliotece szkolnej informacji na temat zasług wybitnych Polaków dla Polski i Europy – sporządzanie teczek tematycznych. |
Wymienić wybitnych Polaków – Europejczyków. Powiedzieć z czego zasłynęli: Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Adam Mickiewicz, Henryk Sienkiewicz, Maria Skłodowska – Curie, Jan Paweł II. |
||
Zapoznanie z nazwami i położeniem historycznych regionów Polski. Zaznajomienie z wyglądem dawnych codziennych i świątecznych strojów mieszkańców Mazowsza. Poznanie tradycyjnych potraw regionalnych. Poznanie dawnych zajęć ludności Mazowsza. Poznanie pieśni i tańców ludowych oraz zwyczajów i obrzędów ludowych charakterystycznych dla regionu. Ukazanie współczesnego życia i pracy ludzi w regionie. |
Mazowsze – region, w którym mieszkam – dawniej i dziś. Historyczne regiony Polski. Dawne stroje codzienne i świąteczne mieszkańców Mazowsza. Tradycyjne potrawy regionalne. Dawne zajęcia ludności Mazowsza. Pieśni i tańce ludowe. Zwyczaje i obrzędy ludowe. Współczesne życie i praca ludzi w regionie. (region, tradycja, zwyczaj, obrzędy) |
historia, język polski, technika, sztuka, godzina z wychowawcą |
kl. I kl. II kl. III |
Lokalizowanie na mapie historycznych regionów Polski. Wycieczka do Łowicza – oglądanie w muzeum strojów łowickich, wyposażenia izb mieszkalnych. Przyrządzanie potraw regionalnych i ich degustacja. Oglądanie ilustracji, czytanie tekstów dotyczących dawnych zajęć ludności Mazowsza – sporządzenie listy dawnych zawodów naszego regionu. Słuchanie pieśni i oglądanie regionalnych tańców ludowych w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze. Wykonywanie pisanek, wycinanek ludowych. Oglądanie filmów edukacyjnych, ilustracji na temat współczesnego życia i pracy ludzi w regionie. |
Wymienić historyczne regiony Polski i wskazać je na mapie. Podać nazwę regionu, w którym mieszka, Powiedzieć, jak wyglądały dawne codzienne i świąteczne stroje mieszkańców Mazowsza. Podać nazwy tradycyjnych potraw regionalnych, przyrządzić wybrane potrawy. Powiedzieć jakie zajęcia wykonywali dawniej mieszkańcy Mazowsza. Zaśpiewać ludową pieśń regionalną. Wykonać pisankę, wycinankę ludową. Wymienić charakterystyczne zwyczaje i obrzędy ludowe regionu Mazowsza. Powiedzieć jak wygląda życie i praca współczesnych mieszkańców Mazowsza. |
||
Zapoznanie z działalnością Pawła Hulki – Laskowskiego. Poznanie zabytków Żyrardowa i regionu. |
Dziedzictwo kulturowe regionu, w którym mieszkam i jego związek z Europą. Postać Pawła Hulki – Laskowskiego – sławnego Żyrardowianina. Robotnicza zabudowa Żyrardowa. Dworek Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Pałac Radziwiłłów w Nieborowie. Zamek Królewski, Stare Miasto w Warszawie. (zabytki) |
historia, język polski, sztuka, godzina z wychowawcą |
kl. I kl. II kl. III |
Współpraca z pracownikami Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie: lekcje muzealne, zwiedzanie stałych i czasowych wystaw. Wycieczki po Żyrardowie i do wybranych miejsc regionu. Rysowanie zabytkowego obiektu mojego regionu. |
Powiedzieć, z czego zasłynął Paweł Hulka – Laskowski. Wymienić najważniejsze zabytki Żyrardowa i regionu. Narysować zabytkowy obiekt regionu. |
||
Zrozumienie przyczyn tworzenia euroregionów. Poznanie nazw przykładowych euroregionów i lokalizowanie ich na mapie. |
Euroregiony jako przykład współpracy na obszarach przygranicznych. Pojęcie euroregionu. Cele tworzenia euroregionów. Przykłady euroregionów – Euroregion Karpaty, Euroregion Pomerania. (euroregion) |
geografia |
kl. I
|
Wskazywanie na mapie i określanie granic euroregionów. Oglądanie filmów edukacyjnych.
|
Rozumie pojęcie euroregionu. Wymienić cele tworzenia euroregionów. Podać nazwy przykładowych euroregionów i wskazać na mapie ich położenie. |
||
Moduł II. Tworzenie się zjednoczonej Europy |
|||||||
Uświadamianie przyczyn dążenia państw europejskich do integracji po II wojnie światowej. Ukazanie znaczenia Traktatu z Maastricht dla integracji europejskiej. Wyjaśnienie pojęcia – Unia Europejska. |
Powstanie Unii Europejskiej. Integracja europejska po II wojnie światowej. Traktat z Maastricht – powołanie Unii Europejskiej. Pojęcie Unii Europejskiej (integracja europejska, traktat, Unia Europejska) |
historia, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Zapisanie głównych celów i postanowień Traktatu z Maastricht.
|
Wymienić przyczyny integracji państw europejskich po drugiej wojnie światowej. Wyjaśnić, jakie znaczenie dla integracji europejskiej miał Traktat z Mastricht. Wyjaśnić znaczenie pojęcia – Unia Europejska. |
||
Zapoznanie z nazwami państw członkowskich Unii Europejskiej. Wyjaśnienie znaczenia statusu państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Zdobycie najważniejszych wiadomości o każdym z krajów członkowskich Unii Europejskiej. |
Europa piętnastu – państwa członkowskie Unii Europejskiej. Państwa członkowskie Unii Europejskiej – ich status. Informacje o każdym z 15 krajów członkowskich (stolica, język, flaga, zabytki, zwyczaje, narodowe potrawy). (państwo członkowskie Unii Europejskiej, status) |
geografia, historia, wiedza o społeczeństwie, godzina z wychowawcą |
kl. III |
Szkolny turniej wiedzy na temat: „ Jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy, kiedy myślisz o Francji, Belgii...?” (9 V - Dzień Europy). |
Wymienić nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej. Wyjaśnić, na czym polega status państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Wymienić istotne informacje o każdym z krajów członkowskich Unii Europejskiej. |
||
Zapoznanie z nazwami przykładowych państw stowarzyszonych z Unią Europejską. Wyjaśnienie statusu państwa stowarzyszonego z Unią Europejską. Zapoznanie z najważniejszymi zadaniami dla Polski przed przystąpieniem do Unii Europejskiej. |
Państwa stowarzyszone z Unią Europejską. Państwa stowarzyszone z Unią Europejską – ich status. Polska – kraj stowarzyszony z Unią Europejską. Zadania dla Polski przed przystąpieniem do Unii Europejskiej. (państwo stowarzyszone z Unią Europejską, status) |
historia, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Uzupełnianie tabeli na podstawie mapy – wpisywanie nazw państw stowarzyszonych z Unią Europejską.
|
Wymienić nazwy niektórych państw stowarzyszonych z Unią Europejską. Powiedzieć, na czym polega status państwa stowarzyszonego z Unią Europejską. Podać zadania stojące przed Polską na drodze do integracji z Unią Europejską. |
||
Uświadomienie korzyści i zagrożeń dla naszego kraju wynikające z przystąpienia do Unii Europejskiej. |
Korzyści i zagrożenia związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej. Korzyści ekonomiczne i pozaekonomiczne. Zagrożenia. (korzyści ekonomiczne, korzyści pozaekonomiczne)
|
historia, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Zdanie prawdziwe lub fałszywe – wybór poprawnych odpowiedzi dotyczących korzyści i zagrożeń związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej. |
Wymienić najważniejsze korzyści i zagrożenia związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej. |
||
Moduł III. Funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej |
|||||||
Zapoznanie z nazwami instytucji Unii Europejskiej i zakresem ich kompetencji. Poznanie nazw miast – siedzib instytucji Unii Europejskie. Uświadomienie podobieństw w funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego i Polskiego. |
Instytucje Unii Europejskiej. Instytucje Unii Europejskiej i ich kompetencje: Rada Europejska; Komisja Europejska; Rada Unii Europejskiej; Parlament Europejski; Europejski Trybunał Sprawiedliwości; Parlament w Polsce. (instytucja, parlament, ustawa) |
historia, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Zapisanie kompetencji instytucji Unii Europejskiej. Odnajdywanie na mapie miast – siedzib instytucji Unii Europejskiej. Oglądanie w telewizji fragmentów obrad Parlamentu Europejskiego i Polskiego.
|
Wymienić nazwy instytucji Unii Europejskiej i ich kompetencje. Odnaleźć na mapie miasta – siedziby Unii Europejskiej. Powiedzieć, co to jest parlament. Wskazać podobieństwa w funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego i Polskiego. |
||
Poznanie symboli Unii Europejskiej. |
Symbole Unii Europejskiej. Flaga; Hymn – „Oda do radości” z IV części IX symfonii Ludwiga van Beethovena; Paszport europejski; Waluta EURO. (symbol) |
historia, sztuka, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Malowanie flagi Unii Europejskiej. Słuchanie hymnu Unii Europejskiej.
|
Wymienić i rozpoznać symbole Unii Europejskiej. Wyjaśnić pojęcia – paszport europejski, waluta EURO. |
||
Moduł IV. Polityka Unii Europejskiej i bezpieczeństwo europejskie |
|||||||
Rozumienie zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej. Uświadomienie podstawowych zasad polityki gospodarczej Unii Europejskiej. Ukazanie korzyści dla państw członkowskich Unii Europejskiej z wprowadzenia wspólnej waluty EURO.
|
Polityka gospodarcza Unii Europejskiej. System gospodarki rynkowej. Swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału. Wspólna waluta EURO. (polityka, gospodarka rynkowa, kapitał, usługa) |
historia, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Przeglądanie danych statystycznych dotyczących polityki gospodarcze Unii Europejskiej. Oglądanie filmów edukacyjnych.
|
Powiedzieć, co to jest gospodarka rynkowa. Wyjaśnić, na czym polega swobodny przepływ osób, towarów, usług i kapitału. Objaśnić, jakie znaczenie dla państw członkowskich Unii Europejskiej będzie miało wprowadzenie wspólnej waluty EURO. |
||
Poznanie założeń wybranych programów dla młodzieży. Uświadomienie, że wymiana młodzieży sprzyja wzajemnemu poznaniu i kształtowaniu postawy otwartości na kulturę innych narodów. |
Programy Unii Europejskiej dla młodzieży. Programy współpracy i wymiany młodzieży: „Sokrates”, „Młodzież dla Europy”. (program) |
historia, wiedza o społeczeństwie, informatyka |
kl. III |
Oglądanie filmów i publikacji na temat wymiany młodzieży w ramach programów Unii Europejskiej. Wykorzystanie INTERNETU. |
Wymienić program Unii Europejskiej dla młodzieży. Powiedzieć, co daje młodym ludziom wymiana w ramach programów Unii Europejskiej. Znaleźć w INTRNECIE informacje o programach dla młodzieży. |
||
Uświadomienie potrzeby istnienia sprawnego systemu bezpieczeństwa. Ukazanie potrzeby współpracy państw europejskich w zakresie bezpieczeństwa. |
System bezpieczeństwa państw Unii Europejskiej. Zadania ONZ i NATO. Przynależność Polski do systemu bezpieczeństwa Unii Europejskiej. (system bezpieczeństwa, ONZ, NATO) |
historia, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Rozmowa na temat: „Czy przynależność Polski do NATO zwiększa bezpieczeństwo naszego kraju?”. |
Wymienić zadania ONZ i NATO. Wskazać korzyści wynikające z przynależności Polski do ONZ i NATO. Uzasadnić konieczność współpracy państw europejskich w zakresie bezpieczeństwa. |
||
Moduł V. Człowiek w jednoczącej się Europie |
|||||||
Zapoznanie z katalogiem praw człowieka. Zrozumienie znaczenia przestrzegania praw człowieka dla funkcjonowania demokracji. Uświadomienie znaczenia pojęcia tolerancja. |
Prawa człowieka. Prawa człowieka na podstawie dokumentów: „Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”; „Konwencji Praw Dziecka”; „Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności”; „Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych”. Organizacje rozstrzygające kwestie dotyczące przestrzegania lub łamania praw człowieka: Europejska Komisja Praw Człowieka; Europejski Trybunał Praw Człowieka. (prawa człowieka, demokracja, tolerancja) |
wiedza o społeczeństwie |
kl. I kl. III |
Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka (10 XII) – program szkolny. Oglądanie filmów edukacyjnych. |
Wymienić prawa człowieka i organizacje powołane do rozstrzygania kwestii dotyczących przestrzegania lub łamania praw człowieka. Wyjaśnić pojęcia – demokracja, tolerancja.
|
||
Uświadomienie umiejętności potrzebnych do życia w zintegrowanej Europie. Poznanie najważniejszego prawa obywateli Unii Europejskiej. |
Człowiek w Unii Europejskiej. Cechy młodego Europejczyka. Najważniejsze prawo obywateli Unii Europejskiej – swobodne poruszanie się i przebywanie na obszarze państw członkowskich. |
historia, wiedza o społeczeństwie |
kl. III |
Burza mózgów – „Jakie cechy powinien posiadać młody Europejczyk?”. |
Dostrzec potrzebę zdobywania takich umiejętności niezbędnych do życia w zintegrowanej Europie, jak przedsiębiorczość, otwartość na zmiany, umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi. Wymienić najważniejsze prawo obywateli Unii Europejskiej. |
||
Opracowała Martyna Krawczyk