Program

ekologicznej ścieżki edukacyjnej

w Gimnazjum Specjalnym przy SOSW
w Żyrardowie

 

 

W ramach przeprowadzanej reformy oświaty Szkolnictwo Specjalne jest szczególnie "ubogie" we wszelkie materiały  przydatne nauczycielom. W Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym  w Żyrardowie już drugi rok realizujemy ścieżkę ekologiczną.

Na bazie doświadczeń zdobytych w poprzednim roku opracowałyśmy program ścieżki ekologicznej przystosowany dla młodzieży  Gimnazjum Specjalnego.

Wychodząc naprzeciw aktualnym potrzebom nauczycieli pragniemy podzielić się swoją zdobytą już wiedzą i doświadczeniem.

 

I Charakterystyka i sposób realizacji programu ekologicznej ścieżki edukacyjnej.

 

Program ścieżki ekologicznej ukierunkowuje i koreluje pracę dydaktyczną i wychowawczą nauczyciela. Pozostaje on w ścisłym związku z programem poszczególnych przedmiotów i łączy je wspólnymi celami oddziaływania w zakresie ekologii. Realizowany będzie przez integracyjne nauczanie, w którym jeden przedmiot wspomaga i uzupełnia wiadomości i umiejętności innego.

 

Celem tego programu jest nabycie przez ucznia takiego myślenia o otaczającym go świecie, takich zachowań ekologicznych w życiu codziennym, które pozwolą na ukształtowanie człowieka w pełni odpowiedzialnego i rozumiejącego konieczność przestrzegania zasad ekologii.

 

Realizacja programu ekologicznej ścieżki edukacyjnej odbywać się będzie na zajęciach edukacyjnych:

 

F      geografii, biologii, fizyki, chemii, techniki, wychowania fizycznego, matematyki, muzyki, godziny z wychowawcą, wychowania komunikacyjnego i języka polskiego,

F      zajęciach pozalekcyjnych,

F     poprzez realizację zadań wynikających z planu pracy gimnazjum i Samorządu Uczniowskiego,

F      różnorodnych formach proponowanych przez Centrum Edukacji Ekologicznej.


W ramach ścieżki ekologicznej wyodrębniono 7 bloków tematycznych:

 

ü       woda,

ü       powietrze,

ü       gleba,

ü       przemysł wydobywczy, hutniczy i energetyka,

ü       transport, turystyka i komunikacja,

ü       człowiek,

ü       biosfera źródłem żywności.

 

Dobór bloków tematycznych uzasadnia występowanie ścisłego związku między działalnością człowieka a składnikami środowiska naturalnego. Realizacja programu ekologicznej ścieżki edukacyjnej jest uzależniona od nawiązania właściwego kontaktu z uczniem, grupą i zespołem klasowym, dostosowaniu zadań, form i metod ich realizacji do potrzeb i możliwości uczniów.

 

II  Cele programu.

 

Cele programu ekologicznej ścieżki edukacyjnej:

 

1)        uświadamianie zagrożeń środowiska przyrodniczego,

2)        budzenie szacunku do pracy,

3)        podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu,

4)           kształtowanie proekologicznych postaw uczniów,

5)        uświadamianie faktu, że każde działanie człowieka ma wielokierunkowy wpływ na środowisko.

 

III Procedury osiągania celów.

 

1)        Lekcje z zastosowaniem aktywnych metod pracy

2)        Zajęcia pozalekcyjne.

3)        Wycieczki tematyczne połączone z wykonywaniem przez uczniów zaplanowanych zadań ekologicznych.

4)        Zajęcia wyzwalające u uczniów swobodną ekspresję twórczą ( plastyka, muzyka, ,technika).

5)        Udział w akcjach proponowanych przez Centrum Edukacji Ekologicznej.

6)        Inne.

 

IV   Program ścieżki ekologicznej.

        

Program dla gimnazjum jest kontynuacją edukacji ekologicznej ze szkoły podstawowej. Umożliwia uczniom doskonalenie samodzielności na bazie już zdobytych sprawności i wiadomości oraz  kształcenie umiejętności wymienionej w Podstawie Programowej (Dz. U. Nr 14 z dn. 15.02.1999r.).

 

Samodzielność jest tu rozumiana jako:

 

1)        aktywne uczestnictwo w lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych,

2)        dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków zachodzących    

        w środowisku,

3)        dokonywanie analizy wpływu człowieka na środowisko,

4)        obecność w różnorodnych działaniach ekologicznych,

5)           projektowanie i prezentowanie wytworów plastycznych na wystawach  

        szkolnych i okolicznościowych.

 

Tak wszechstronny rozwój samodzielności będzie prowadzić do kształtowania proekologicznych postaw uczniów.

 

Blok

tematyczny

Zagadnienia do zrealizowania

Klasy

Cele operacyjne.

Uczniowie powinni:

I

II

III

Zajęcia edukacyjne

Woda

 

Powstanie zanieczyszczeń wód i ich skutki. Sposoby ochrony wody przed zanieczyszczeniami.

 

biologia

geografia

fizyka

chemia

biologia

geografia

biologia

geografia

-scharakteryzować znaczenie wody w przyrodzie;

-podać przykłady roztworów wodnych;

-podać sposoby ochrony wód

przed zanieczyszczeniami;

-wskazać główne źródła

zanieczyszczenia wody;

-podać sposoby oszczędzania wody

 

Znaczenie powstających w przyrodzie roztworów wodnych.

 

fizyka

chemia

biologia

 

 

Wpływ zmian stanów skupienia wody na środowisko.

 

fizyka

biologia

chemia

geografia

 

Znaczenie wody i jej jakości dla organi-

zmów żywych.

 

biologia

biologia

chemia

biologia

 

Konieczność i sposoby oszczędzania wody.

 

biologia

chemia

biologia

chemia

Powietrze

Przyczyny powstania zanieczyszczeń powietrza.

Sposoby ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami.

geografia

matematyka

chemia

fizyka

chemia biologia

geografia

-wymienić zanieczyszczenie atmosfery:

-podać niektóre skutki wpływu zanieczyszczeń powietrza na środowisko;

-wymienić sposoby  ochrony powietrza

Gleba

 

Powstanie zanieczyszczeń gleb i ich skutki.

Sposoby ochrony gleb przed zanieczyszczeniami.

 

 

chemia

biologia

chemia

geografia

-podać znaczenie gleby dla organizmów żywych;

-wskazać wpływ działań człowieka na glebę;

-podać przyczyny i wyjaśnić skutki degradacji gleb

 

Wpływ działalności ludzkiej na degradację gleb.

 

 

biologia

geografia

chemia

geografia

Przemysł wydobywczy, hutniczy i energetyka. 

 

Wpływ rabunkowej gospodarki surowcowej na środowisko.

 

 

chemia

geografia

chemia

-podać wpływ przemysłu na środowisko naturalne;

-rozumieć konieczność

oszczędnego gospodarowania energią;

-wymienić sposoby wykorzystania odpadów i surowców wtórnych

 

Konieczność oszczędnego gospodarowania energią.

 

matematyka

chemia

fizyka

 

Przetwarzanie i wykorzystywanie odpadów i surowców wtórnych.

 

matematyka

chemia

fizyka

geografia

chemia

Transport, turystyka i komunikacja

 

Wpływ współczesnych środków transportu na środowisko.

 

matematyka

chemia

geografia

-umieć omówić zasady poruszania się na drogach;

-rozumieć negatywny wpływ środków transportu na środowisko

 

Zasady poruszania się po drogach w różnych warunkach.

Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni.

 

godzina wychow.,

wych. komunik.

godzina wychow.,

wych. komunik.

godzina wychow.,

wych. komunik.

 

Nauka piosenek o tematyce przyrodniczej z omawianiem i ilustrowaniem tekstów.

Wpływ przyrody na tworzenie utworów muzycznych przez kompozytorów.

 

muzyka

muzyka

muzyka

Człowiek

Wpływ niektórych czynników zewnętrznych (tj. hałas, promieniowanie itp..) na stan zdrowia człowieka.

 

biologia

fizyka

chemia

chemia

fizyka

-podać wpływ czynników zewnętrznych na zdrowie człowieka;
-wymienić przyczyny i skutki nadużywania środków odurzających i używek;

-ocenić postępowanie ludzi sięgających po alkohol, papierosy, narkotyki;

-wskazać postępowanie bezpieczne dla siebie i innych w różnych sytuacjach;

-wiedzieć, że dobrze zorganizowane miejsce i dzień pracy wpływają na jego zdrowie i postępy w nauce

 

 

Przyczyny i konsekwencje sięgania po używki i środki odurzające.

 

biologia

godz. wych

godz. wych

chemia

godz.wych

 

Różne formy czynnego wypoczynku  i ich wpływ na stan zdrowia człowieka.

 

biologia

w-f

w-f

w-f

 

Higiena odżywiania się.

Zdrowotne skutki nie stosowania zasad

prawidłowego odżywiania się.

 

biologia

technika

technika

chemia

technika

 

Znacznie dobrze zorganizowanego miejsca i dnia pracy ucznia dla zdrowia i postępów w nauce.

 

biologia

godz. wych

j. polski

 

 

Biosfera

źródłem

żywności

Wykorzystanie produktów biosfery przez człowieka.

biologia

 

geografia

-wiedzieć, że biosfera jest źródłem pokarmów;

-wymienić i rozpoznać niektóre gatunki roślin i zwierząt w Polsce.

 

 

Racjonalne wykorzystanie i ochrona obszarów leśnych.

 

 

geografia

biologia

geografia

biologia

 

 

 

 

 

 

 

 

V  Przewidywane osiągnięcia uczniów.

 

Przewidywane wyniki realizacji tego programu podane zostały w postaci operacyjnej, jako cele wiodące, przy opisie każdego bloku tematycznego.

 

Forma w jakiej zostały podane cele, powinna ułatwić nauczycielom sprawdzenie osiągnięć uczniów po zrealizowaniu danego zagadnienia.

 

 

Opracowały:

 

mgr Małgorzata Buczkowska

                                                    mgr Urszula Górbska

 

 

Powrót